Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Landjuweel richting de 100 trucks van Mercedes-Benz

Bij het 100-jarige familiebedrijf van Wout en Bram Werkman rijden ze al sinds de jaren '50 bijna uitsluitend met trucks van Mercedes-Benz. Onlangs is er een nieuw exemplaar afgeleverd door dealer Wensink Mercedes-Benz in Groningen: de Actros L Bigspace 6x2. Het is zo ongeveer de 100e Mercedes voor het familiebedrijf. Wat maakt het dat Werkman zo verknocht is aan Mercedes-Benz? En vanwaar de keuze voor deze truck? RoadStars trok naar het hoge Noorden en het de heren eens zelf te vragen.

Op kantoor zitten vader Bram Werkman (66 jaar) en zoon Wout (28) klaar met een bak verse koffie. Ze gaan meer vertellen over het 'Mercedes-geloof' van de familie. "De eerste kwam halverwege de jaren ’50 al", brandt vader los in een Noordelijk accent. De man met de volle, witte baard wenkt zijn zoon: Wout pakt de fotoboeken erbij. Werkman senior vervolgt, wijzend naar een zwartwitkiekje van een antieke Mercedes-truck: "Kijk, dit was de eerste. Meteen al een doorbraak. De truck had duidelijk betere vering dan alles wat we tot dan gewend waren. En ook qua brandstofconsumptie maakte de Mercedes-Benz direct een positief verschil."

"Hoekige telefooncellen!"
Mercedes-Benz bleef jarenlang hofleverancier voor Landjuweel Aardappelen. Bram Werkman: "Met de trucks brachten we de aardappelen van heinde en verre naar ons bedrijf toe. Na het sorteren, wassen en verpakken reden we ze naar de klanten. De rij met Mercedes-Benz trucks bleef maar groeien. Dit merk had dan ook steeds een streepje voor. Ze waren de eerste met paraboolvering en een goede, soepele versnellingsbak zonder double clutch. Daarbij bleven ze altijd zuiniger en ook zeker knapper dan het aanbod van de concurrentie. Ik bedoel: terwijl je bij Mercedes in de jaren ’70 al kon rekenen op een sierlijk gewelfde cabine, bleef het ontwerp van andere trucks erg hoekig. Net telefooncellen!"

Garantie na 6 ton
Ook de samenwerking met Mercedes-Benz-dealers is vrijwel altijd naar grote tevredenheid geweest. Technische gebreken deden zich weinig voor, maar als het al zo was, wist het merk op het gebied van service ook indruk te maken. "Door de jaren heen hebben we hier het 'Mercedes-geloof' gekregen. Dat heeft ook te maken met vertrouwen. We hadden bijvoorbeeld eens een vrachtwagen met een probleem in de motor. De garantie was allang verlopen, want er stond meer dan 6 ton op de klok. Toch werd het complete blok toen kosteloos vervangen. Geweldig toch? Waar zie je dat?", vraagt Bram Werkman zich af. De merkentrouw sijpelde ondertussen ook door naar de privéauto’s van Werkman. 

Uitsluitend met ‘ons’ merk
Ze bladeren verder door het fotoalbum en zien platen van Mercedes-Benz trucks uit de jaren ’80 met de Nederlandse driekleur in de ster op de grille. "Dat kon je toen af fabriek krijgen", lacht Wout Werkman. Aan de indrukwekkende rij trucks met Landjuweel-bestickering komt in 2014 een abrupt einde. Wout Werkman: "Op dat moment ging de aardappelfabriek zich focussen op de fundamentele kwaliteit van het bedrijf: de verwerking van aardappelen en de sterke merken als Le Bistro en Jongens van de Klei. Het transport wordt sindsdien uitbesteed aan partners. Met mijn bedrijf Werkman Transport B.V. heb ik exclusief getekend voor de aanvoer van álle aardappelen. Ik ben chauffeur sinds mijn 19e en in de afgelopen jaren reed ik voor verschillende opdrachtgevers met eigenlijk alle merken. Mercedes steekt er met kop en schouders bovenuit en dus rijdt mijn bedrijf nu ook uitsluitend met 'ons' merk."

Kroon op het werk
Waarom is Mercedes-Benz dan zo geliefd? Wout Werkman: "Een Actros rijdt gewoon beter: soepeler, directer, meer solide. Het zit ook beter, met de fijnste stoelen in de markt. En dat streepje voor waar mijn vader het over had: dat is altijd gebleven. Nog steeds is een Mercedes veiliger, zuiniger en, inderdaad, knapper dan de rest." De mooiste? Dat is de 630 pk sterke Actros in de vaste bedrijfskleuren knalrood met geel op de foto’s. "De man die op deze truck rijdt kwam ooit werken bij opa Tiemen Werkman. In meer dan 45 jaar leverde hij uitstekend chauffeurswerk. Emmo is nu 61 en mag in principe zo stoppen. Toch rijdt hij liever door. Zijn laatste truck mocht hij van ons zelf samenstellen. Deze compleet lucht geveerde, zeer luxe uitgeruste beauty is de kroon op Emmo’s werk. We zijn trots op onze collega en de zo ongeveer honderdste Mercedes-Benz die we hier hebben staan!", sluit Wout Werkman af.

Bron en foto's: RoadStars

Voor meer informatie:
Landjuweel B.V.
+31 (0)595 454 200
info@landjuweel.nl 
www.landjuweel.nl  

Publicatiedatum: