Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-groothandelaar gaat franchiseconcept RegioMarkt strijd aan met reguliere supermarkten

Eenmans-supermarkt met producten uit de korte keten

Tholen - Met eerlijke prijzen voor consument en product, gevat in een modern discountconcept met kwaliteitsproducten uit de korte keten, gaat AGF-groothandelaar Henno Timmermans de strijd aan met de reguliere supermarkten. De eerste onbemande verswinkel is onlangs geopend in het Brabantse Veen en dat moet de eerste van veel meer winkels door heel Nederland worden.

De eerste eenmans-supermarkt RegioMarkt in Veen 

Vanuit de jarenlange ervaring in de AGF-handel met supermarkten heeft Henno genoeg ervaring opgedaan om een eigen verkoopconcept met vendingautomaten te ontwikkelen richting de consument. Henno heeft uitgedokterd dat hij met de eenmanswinkels met producten uit de regio een rendabel concept neer kan zetten. Klanten winkelen digitaal op een bestelzuil, na betaling openen de deurtjes van de kluisjes en kan de klant zijn winkelwagentje vullen. Henno heeft goed gekeken naar de Appeltje Eitje-winkels, een gezamenlijk project van een appelteler en producent van eieren. De RegioMarkt is breder opgezet, met meer versproducten direct van teler of boer, waardoor consumenten er hun wekelijkse boodschappen kunnen doen voor alle dagelijkse benodigdheden.


Compleet met winkelwagens voor de weekboodschappen

Ergenis
De drive achter RegioMarkt is de ergernis aan de scheve verhoudingen die er tussen teler, boer en supermarkt zijn, de lange toeleveringsketens en uitgeholde massaproducten die supermarkten verkopen. “Wij werken met streekproducten, waarbij ik niet met deze leveranciers ga onderhandelen, maar aan hen de faire prijs vraag. Dat kan, omdat ik een heel andere insteek heb dan veel supermarkten. Ik heb een beperkt assortiment aan producten, net zoveel producten als de vroegere Aldi winkels, wat heel efficiënt is. Verder heb ik nauwelijks personeelskosten. In RegioMarkt Veen werkt 1 personeelslid, Dennis. Die loopt aan de achterkant van de winkel en vult de kluisjes telkens bij”, vertelt Henno. “Daarom kan ik telers en boeren meer betalen en is de consument in de meeste gevallen, zeker als het om AGF en zuivel gaat, goedkoper uit dan bij de reguliere supermarktketens.”


Greep uit het AGF-assortiment

Daarnaast gaan er ook wat andere praktijken die bij supermarkten normaal zijn op de schop. “We gebruiken zo min mogelijk (plastic) verpakkingsmateriaal. Ook geen karton, want dat is in veel gevallen geplastificeerd. Zuivel zit bij RegioMarkt in glazen flessen en komt rechtstreeks van de boer, dus die melk wordt niet afgeroomd zoals de grote bedrijven doen.”

AGF volgens verwachting
De producten die RegioMarkt verkoopt komen altijd van dichtbij of worden dichtbij ingekocht. Bij het AGF-assortiment houdt RegioMarkt rekening met de seizoenen, maar voldoet wel aan de verwachtingen van de consument. Henno: “Lokaal heeft altijd voorrang in ons assortiment, maar in de huidige tijd komt er weinig uit Nederland zelf, dus moeten we bepaalde producten wel importeren.” Op dit moment bestaat het AGF-assortiment uit bonen, broccoli, bloemkool, paprika, komkommer, bospeen, sla, spitskool, China kool, spruiten, bietjes, zuurkool, 2 soorten aardappelen, snoeptomaten (Roma-Cherry), bananen, gele kiwi, groene kiwi, trostomaten, appels, peren, blauwe bessen, witte en rode druiven.

Eenmans-supermarkt
Henno onderneemt al zijn hele leven. Vanaf zijn 11e jaar werd hij er door zijn vader op uitgestuurd om te venten. De familie Timmermans is uiteindelijk groot geworden in de AGF-groothandel. Henno gelooft er heilig in dat hij als vernieuwer de concurrentie aan kan gaan met de supermarkten. RegioMarkt is een complete supermarkt die door slechts één persoon wordt gerund, degene die achter de schermen klaarstaat om telkens de schappen bij te vullen. De rest is geheel geautomatiseerd.

Voor consumenten is boodschappen doen bij Regiomarkt een geheel nieuwe winkelbeleving. De producten liggen goed zichtbaar in kluisjes, en vending machines via de bestelzuil kunnen klanten producten in een virtueel winkelmandje leggen en digitaal afrekenen. Daarna kunnen ze de producten meteen in de tas stoppen. Er zijn ook winkelwagentjes aanwezig en ruime gratis parkeergelegenheid, zodat klanten de weekboodschappen in RegioMarkt kunnen halen. De RegioMarkt is 6 dagen per week 18 uur per dag te bezoeken.

Landelijke franchise uitrol
De winkel in Veen moet de eerste zijn van een landelijke formule en daarvoor wil Henno gaan samenwerken met franchisers. Henno: “Daarover voer ik gesprekken in andere delen van het land zoals bijvoorbeeld in ’s-Hertogenbosch en Waalwijk. Ik ben ook aan het kijken in het noorden, waar we ook contacten hebben met regionale toeleveranciers. Geïnteresseerden kunnen altijd contact met mij opnemen.” 

Voor meer informatie
Henno timmermans
RegioMarkt
Veensesteeg 19
4264 KG Veen
Tel.: +31 (0)416 700 242
info@r-markt.nl 
www.r-markt.nl