Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

25 jaar vlieggewicht bandlosser

De allereerste bandlossers van Van der Peet rolden ruim 55 jaar geleden al uit de fabriek in Nieuwkoop. Maar het zou nog wel even duren voordat aluminium langzaam maar zeker zijn intrede deed in het productieproces. De belangrijkste aanleiding om aluminium te gaan toepassen, is het gewicht. Lichte constructies werden steeds belangrijker, ook omdat transporten meer en meer de grens over gingen. In 1997 is er een bandloser ontwikkeld met een aluminium opbouw en chassis van hoogwaardig staal, met het doel om het totale eigen gewicht van de trailer naar beneden te brengen. De Vlieggewicht bandlosser was – nu 25 jaar geleden – een feit.

‘Grondlegger’
Cor van Wengerden mag wel de ‘grondlegger’ genoemd worden van de Vlieggewicht bandlosser. Sinds 1989 werkt hij bij Van der Peet. Destijds hield hij zich voornamelijk bezig met werk voorbereiden, tekenen (nog op papier), inkopen, calculeren en ontwikkeling. Hij vertelt over het ontstaan van de Vlieggewicht bandlosser.

“Aluminium werd wel al gebruikt in de constructie van de opbouw, maar de ‘doorbraak’ van dit materiaal volgde eigenlijk nadat we de maatvoering van de bandlossers meer en meer gingen standaardiseren. Voorheen werden de maten grotendeels in de fabriek bepaald tijdens het werk. Later gingen we de constructies meer vooraf uittekenen en konden we de maten meer gaan standaardiseren. En daardoor konden we meer eigen profielen en halffabricaten in aluminium gaan ontwikkelen.

Na verloop van tijd ging Van der Peet alle opbouwen uitvoeren in aluminium, vooral vanwege het gewicht. Die opbouwen stonden aanvankelijk nog op een standaard vlak stalen chassis. In de vloer daarvan werd een gat gezaagd voor de transportband. De zijwanden van de opbouwen waren losse sandwichpaneeltjes, die in elkaar geschoven werden zonder dragende functie.”

Gewicht besparen
“In de loop van 1997 ontstond bij Van der Peet de wens om een lichter chassis voor bandlossers te ontwikkelen in combinatie met een lichtere opbouw. Als we de trailer en de opbouw beter op elkaar konden afstemmen, zouden we op beide onderdelen gewicht kunnen besparen.

De opbouw was al van aluminium en voor het chassis gingen we op zoek naar hoogwaardig staal. Verder vervingen we de losse sandwichpanelen voor geïsoleerde wanden van polyester. Die lijmden we aan de aluminium constructie, waardoor de gehele constructie ook een stuk steviger werd. En doordat we de maatvoering van zowel het chassis als de opbouw optimaal op elkaar afstemden, konden we beide delen apart van elkaar bouwen. Het grote voordeel hiervan was ook dat je de opbouw weer relatief snel kon demonteren. Dat scheelt dan naderhand weer veel tijd bij het onderhoud of revisie van de transportband. Het nieuwe ontwerp dat zo ontstond, noemden we het Vlieggewicht-model.”Eerste Vlieggewicht bandlossers
“Eind 1997 bouwde Van der Peet de eerste bandlossers volgens dit ontwerp. Het lassen van aluminium was toen al ingeburgerd bij Van der Peet. Het lijmen van complete zijwanden echter, was wel een ander verhaal. Het duurde wel even voordat we dit goed onder de knie hadden. Maar het resultaat mocht er zijn: 25 jaar terug wist Van der Peet al 25 procent te besparen op het totaalgewicht van de bandlosser. En de ontwikkelingen hebben sindsdien niet stilgestaan. Ook nu is gewicht altijd nog een belangrijk criterium bij de bouw van de bandlossers. Uiteraard blijft het uitgangspunt daarbij altijd kwaliteit en duurzaamheid. Die opdrachten krijgen we altijd mee.”

Twee van de drie Vlieggewicht bandlossers nog in gebruik
Begin 1998 stond Van der Peet met een van de Vlieggewicht bandlossers op de bedrijfswagen-RAI in Amsterdam. Van de eerste drie Vlieggewicht bandlossers uit 1997 zijn er overigens nog steeds twee in gebruik. Een ervan rijdt na vele omzwervingen nu rond in Polen. De huidige eigenaar is de vijfde die er mee werkt. De eigenaar ervoor heeft de bandlosser in 2019 nog gereviseerd.
De tweede Vlieggewicht bandlosser van het eerste uur wordt nu in Duitsland gebruikt als bunker. Voor zover bekend is deze bandlosser nu in het bezit van de vierde eigenaar.

Voor meer informatie:
Van der Peet
Transportweg 64
2421 LS Nieuwkoop
[email protected] 
www.vanderpeet.nl 

Publicatiedatum: