Tholen - Data en digitalisering vormen ook in de koeltechniek belangrijke pijlers voor de toekomst. Dawsongroup weet dit als geen ander en heeft daarom koeltechnisch bedrijf IJskoud ingeschakeld. IJskoud introduceerde het algoritmische monitoringssysteem FreezerData. Dankzij dit hightech digitaal platform kan er ‘voorspellend onderhoud’ worden gerealiseerd. Door het functioneren van installaties continu te monitoren en storingen vroegtijdig te voorspellen wordt uitval van apparatuur tot een minimum beperkt.
FreezerData is een slim digitaal en draadloos bewakingssysteem dat de temperatuur en andere parameters van de koelapparatuur kan tracken. Het waarschuwt gebruikers direct bij een (potentieel) probleem. “Het AI/ML algoritme analyseert elke minuut alle sensoren. Hierdoor kan het voorspellen wanneer er kans is op een storing voordat deze plaatsvindt. Als iemand de deur van een vriezer open heeft laten staan, krijg je bijvoorbeeld direct een melding”, vertelt Henk Komin van IJskoud.
Toen operational manager Jan de Waard van Dawsongroup Benelux van deze techniek hoorde, wekte dit meteen zijn aandacht. “Ik vind het een veelbelovende innovatie. De slimme sensoren van FreezerData meten 24/7 het functioneren van de koeling. Op het moment dat er een afwijking ontstaat, krijg ik meteen een melding via mail of smartphone. Normaliter start een compressor bijvoorbeeld vijf of zes keer per uur op. Gebeurt dit opeens tien tot twaalf keer, dan is er wat aan de hand. Dankzij de meldingen van dit systeem merken we dit soort veranderingen altijd eerder dan de gebruiker en kunnen we snel anticiperen. Productverlies kan hiermee vroegtijdig voorkomen worden.”
“We hebben een grote verhuurvloot en die kunnen we zodoende 24/7 monitoren. Inmiddels hebben wij de eerste drie systemen geïnstalleerd en ben ik ervan overtuigd dat er meer gaan volgen. We hebben veel klanten in de farmaceutische industrie. Voor deze sector zijn kwaliteit en betrouwbaarheid van de producten en dienstverlening een must. Met deze techniek hebben we realtime inzicht in het functioneren van hun essentiële apparatuur, zonder dat we aan tijd of plaats gebonden zijn.”
De eerste systemen zijn als pilot in de zogeheten kritieke cellen van Dawsongroup geïnstalleerd. Henk Komin ziet de proef met vertrouwen tegemoet. “Dankzij deze module krijgt Dawsongroup inzicht in hoe de installatie zich gedraagt. Normaal gaat bij een melding direct een monteur op het alarm af, nu kan een monteur eerst op zijn iPad kijken wat er aan de hand is. Dat kan heel veel tijd en onnodige interventies schelen. Bovendien staat deze techniek niet stil. We hebben een algoritme ontwikkeld op basis van eerdere gegevens waardoor het systeem steeds intelligenter wordt.”
Voor meer informatie:
Rick Heijnen
Dawsongroup
+31 (0)6 23 75 79 12
[email protected]
www.dawsongroup.nl