Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bijna 60 jaar rechtstreekse verkoop aan consument

Boerderijwinkel Fruitbedrijf Horstink gaat verbouwen

Tholen - Al bijna 60 jaar zijn consumenten van harte welkom in de oergezellige boerderijwinkel van Fruitbedrijf Horstink in Rha. Wat begon met een klein hoekje met de verkoop van het eigen fruit, beslaat inmiddels de hele deel van de boerderij waarbij AGF het stralend middelpunt is. Hoewel Monique Horstink zelf en misschien meer nog de klanten verknocht zijn aan de winkel in de huidige vorm, besloot ze toch tot een flinke opknapbeurt. De winkel blijft overigens open, want die verhuist tijdelijk naar de overkant in de grote koelschuur voor het fruit. 


Monique Horstink

“We zijn in de loop de jaren steeds groter gegroeid en uitgebreid in assortiment. Daar hadden we in deze grote schuur genoeg ruimte voor, dus uitbreiding ging steeds organisch. Qua winkelindeling is het niet optimaal. Daarom hebben we besloten om het grondiger aan te pakken”, vertelt Monique.

Belangrijk is dat het hele assortiment goed onder de aandacht komt van de klanten. Daarbij moet de uitstraling zoveel mogelijk hetzelfde blijven. Het AGF-assortiment is overduidelijk het visitekaartje van de winkel. Groenten, fruit en aardappelen staan in het middelpunt. De kratten met product staan op wiebelige oude fruitkistjes. De nieuwe stellingen moeten voor dezelfde authentieke uitstraling gaan zorgen, maar tegelijkertijd wel wat makkelijker zijn in gebruik.

Bij Fruitbedrijf Horstink konden klanten terecht voor onbewerkt product, straks kan dat ook voor maaltijdoplossingen. Maar Monique is niet van plan om die zelf te gaan koken. "Dat moeten klanten zelf blijven doen", lacht ze.
Het assortiment is standaard maar breder dan in de gemiddelde supermarkt, zo zijn er diverse soorten paddenstoelen en tomaten. Ook probeert Fruitbedrijf Horstink klanten te verrassen, bijvoorbeeld met gekleurde chioggia bieten en wortels. De kwaliteit moet top zijn en daarvoor kunnen ze rekenen op leverancier Gebrs van Aarle waarmee ze al jarenlang samenwerken.

Jarenlange hardloper en klantentrekker zijn de eigen appels. De opa van Tom Horstink, de man van Monique, kocht boerderij De Groote Wei in 1928. Het was een gemengd bedrijf met dieren en fruitteelt. Na de oorlog was het overheidsbeleid gericht op schaalvergroting in de landbouw. De liefde voor fruit was groter dan de liefde voor koeien, daarom heeft mijn schoonvader gekozen voor het fruit. 

Schaalvergroting betekende ook prijsdruk. Het fruit bracht op de veiling weinig op. Daarom zette Tom's moeder advertenties in de lokale krant: “Een volle kist met zo'n 25 kilo appels voor slechts 10 gulden, inclusief houten kist.” Het was een schot in de roos. "Vroeger had je geen chips. Mensen snoepten van fruit bijvoorbeeld na het werk. Er stond altijd wel een kistje in de kelder of onder de trap."

In de winkel die ontstond kwamen steeds meer producten te liggen. Eerst de eigen appelsappen en jams en producten van de naaste buren als de bierbrouwer en de molen. Daarna kwamen groenten en fruit als aanvulling en het zeer uitgebreide assortiment streekproducten. Zoon Gijs werkt inmiddels volop mee op het fruitbedrijf en dochter Sophie is zich gaan toeleggen op de productie van de appelcider die natuurlijk ook verkocht wordt in de winkel.

Naast producten zijn gezelligheid en sfeer zeer belangrijke factoren van het succes. "We hebben nu een vast bestand trouwe klanten. Een mevrouw van 80 vertelde laatst dat haar moeder hier al kwam om fruit te halen”, vertelt Monique trots. Ze merkt ook dat de boerderijwinkel aan populariteit wint. Corona heeft dat nog eens en boost gegeven.

"Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in duurzame teelt en korte lijntjes, dat een product niet de hele wereld over gaat. We zien ook steeds meer nieuwe klanten. Mensen zijn verrast. 'Wat een leuke winkel hebben jullie hier.' En soms vertellen mensen hele verhalen wat ze allemaal meemaakten. Het is hier altijd gezellig", besluit Monique.

Voor meer informatie:
Fruitbedrijf Horstink
Prinsenmaatweg 3
7224 NE Rha/Steenderen
Tel.: 0575 45 16 43
Mob.: 06 23 67 69 13
info@fruitbedrijfhorstink.nl  
www.fruitbedrijfhorstink.nl