Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Met ongeveer 40% brutomarge ziet het verdienmodel er goed uit

Lubbers AGF in Winschoten: "Gewoon goed en niet te duur werkt!"

Een goed verdienmodel is een uitdaging voor de hele AGF-detailhandel. Goede voorbeelden kunnen vaak niet één op één over worden genomen, maar wel dienen als inspiratiebron. Branchevereniging AVN gaat door het land heen op zoek naar goede voorbeelden en interviewde Rikus Jansen van Lubbers Groenten en Fruit in Winschoten. Met ongeveer 40% brutomarge ziet het verdienmodel Lubbers AGF in Winschoten er goed uit.

Groei zet door
De coronatijd liet bij veel ondernemers een sterke groei zien. Lang niet bij iedereen heeft die groei het afgelopen jaar doorgezet of is gestabiliseerd. Bij Lubbers zien men dit jaar wel de omzet doorstijgen. AVN vroeg Rikus naar zijn reden voor succes; zoals bij alles komt daarop een nuchter maar duidelijk antwoord: "Als je iets doet moet je het goed doen! Maak voor jezelf bewuste keuzes en ga daar 200% voor en laat dit vooral ook met overtuiging zien in je winkel. Je kunt niet overal op inzetten of alles oppakken. Doe datgene wat bij jou, je winkel en je klantenkring past en zorg dat je daar op de juiste manier invulling aan geeft." 

“Goed spul tegen een goede prijs”
Lubbers heeft altijd al gewerkt met een scherpe prijsstelling: goed, vers en lekker zijn daarbij van cruciaal belang. Rikus Jansen: "Je mag nooit concessies doen aan de kwaliteit van het product. Dat moet ‘gewoon’ altijd goed zijn. Door een goede margemix ben ik in staat om een aantrekkelijk prijsbeleid te hanteren. Bij de consument is dat door de jaren heen ook bekend geworden, ze weten mijn winkel goed te vinden. Hierdoor kan ik volume maken en kan ik scherp inkopen. Ik ben inmiddels 7 jaar geleden gestart met maaltijden. Ook hierbij hanteer ik dezelfde strategie en inmiddels maakt dit bijna 50% van mijn omzet in AGF. Dankzij mijn imago weet ook de jongere doelgroep mij goed te vinden. Zeker voor de (lekkere en gezonde) maaltijd, maar ook nog steeds voor de ‘gewone’ groenten en fruit."

Breed aanbod
Het assortiment van Lubbers bestaat niet alleen uit AGF. Kaas en noten zijn ook een belangrijk onderdeel van het assortiment. Ook hiervoor geldt goede producten tegen een scherpe prijs. Door de jaren heen levert dit een belangrijk onderdeel van de omzet. Met een brutomarge van ongeveer 40% ziet het verdienmodel van Rikus zijn winkel er uitstekend uit. Tot slot geeft Rikus nog een belangrijke tip mee: "Zorg dat er altijd wat te doen is in de winkel, speel in op seizoenen (asperges), doe regelmatig een actie en zorg voor vernieuwing. Op die manier blijft de consument nieuwsgierig en geïnteresseerd."

Voor meer informatie:
Lubbers AGF
Burgemeester Schönfeldplein 1/ B1
9671 CA Winschoten
FB Lubbers AGF

Publicatiedatum: