Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zon optimaal benutten met zon-tankende auto's

Alleen zonnepanelen op daken, water en op land is volgens TNO niet genoeg. Ook zonnecellen verwerkt in bestaande structuren, zoals gevels, geluidsschermen, dijken, wegen en carrosserieën van auto’s, zijn volgens TNO nodig om in 2030 elk bruikbaar oppervlak geschikt te hebben gemaakt voor het opwekken van groene stroom. Er is volgens de techneuten nu al veel meer mogelijk dan we tien jaar geleden dachten.

Denk aan zon-tankende auto's. Samen met de Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lightyear ontwikkelde TNO unieke gekromde zonnemodules die gebogen over twee assen in de carrosserie worden verwerkt. Zo ‘tankt’ de auto ook zonne-energie tijdens het rijden. Ook toepassing op vrachtwagens en bussen kan voordelen met zich meebrengen, bijvoorbeeld het leveren van stand-by power.

De eerste auto's op zonne-energie moeten in 2023 op de weg komen. De verwachting is dat er in 2025 meer dan 50 miljoen elektrische voertuigen op duurzame elektriciteit rijden. TNO heeft softwaremodellen ontwikkeld die laten zien dat er vele nieuwe ontwikkelingen mogelijk zijn door zonnecellen en zonnemodules op voertuigen te installeren:

  • met een auto tot wel 20.000 km per jaar rijden op zonne-energie op zonnige locaties
  • 150 tot 200 euro aan directe besparingen op de elektriciteitskosten per jaar
  • de mogelijkheid om de auto in de zomer niet te hoeven opladen
  • vermindering van de CO2-uitstoot met 250 kilo per jaar
  • 23 tot 40% minder plug-ins bij laadstations
  • auto's als slim en geïntegreerd onderdeel van het elektriciteitsnet en het distributienetwerk


De Lightyear 2

De meeste mogelijkheden ziet TNO echter nog altijd voor de gebouwde omgeving.

Bron: TNO

Publicatiedatum: