Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Raymond Langeveld, Axians:

"Houd je AGF-netwerk intact met de digitale inzichten van I-Fresh"

"Er zijn verschillende uitdagingen in AGF die versnelling in de weg staan. Eén van de grootste is de versnippering van de keten. Want er zijn veel partijen betrokken bij de productie en distributie van de producten. De betrokkenheid van deze telers, leveranciers, exporteurs, veilers, coöperaties, verpakkers en retailers kan zowel het recept betekenen voor succes als voor falen. Falen want samenwerking tussen partijen verloopt soms stroef, omdat jij zelf of de andere partij ergens gaandeweg een foutje heeft gemaakt. Wat leidt tot vertragingen voor de daaropvolgende schakels. Zo ontstaat op den duur versnippering in de keten van bodem tot bord. Wij geloven dat een goede communicatie met partijen door middel van digitale inzichten de oplossing biedt. In dit blog lees je hoe je nog meer in verbinding staat dankzij data. Kortom: hoe je het uiteensplijten van je netwerk voorkomt", aldus Raymond Langeveld van Axians in deze blog.

‘It takes a network to grow a potato’
"Ze zeggen wel eens ‘it takes a village to raise a child’, oftewel: 'er is een dorp nodig om een kind op te voeden'. En zo is het ook met bijvoorbeeld een aardappel. Van het initiële zaadje tot de heerlijke patat op ons bord is dit proces mogelijk dankzij een nauwe samenwerking binnen de keten. Elke schakel in deze keten draagt bij aan het eindproduct, en de waarde van de relaties met andere ondernemers is hierbij onmiskenbaar. Het belang van een sterk netwerk komt vooral naar voren in tijden van tegenslag, waarbij de wederzijdse loyaliteit als een cruciale lifeline fungeert. Het daarbij delen van een gemeenschappelijk hoger doel of visie versterkt niet alleen de professionaliteit, maar fungeert ook als een katalysator voor innovatie. Sommigen zijn graag pioniers, terwijl anderen investeren in elkaars veelbelovende ideeën."

"De voordelen van deze samenwerking reiken verder dan alleen de onderlinge steun in tijden van nood en een innovatie impuls. Het delen van kennis en het uitwisselen van actuele informatie over trends en ontwikkelingen binnen de AGF-sector biedt bedrijven de mogelijkheid om goed geïnformeerd te blijven. Dit leidt tot een helder overzicht van wat er speelt. Niet alleen binnen het eigen bedrijf maar ook bij concurrenten. Een goed geïnformeerde onderneming is in staat om doordachte beslissingen te nemen op zowel de korte als de lange termijn. Het behouden van sterke banden met zakelijke connecties wordt gestimuleerd door het streven naar efficiëntie en snelheid binnen de eigen bedrijfsprocessen. Want een bedrijf dat uitblinkt in zorgvuldigheid en snelheid, heeft niet alleen intern succes, maar heeft ook een positief effect op de gehele keten. Door te streven naar perfectie op eigen terrein, wordt een solide basis gelegd voor een gezonde en vruchtbare samenwerking. En zo krijg je een nog loyaler netwerk", aldus Raymond.

Inzicht door communicatie in de supply chain
"In aanloop naar en tijdens feestdagen, zoals met de paasdagen en Kerst, willen retailers graag speciale acties aanbieden. Want er ontstaat een tijdelijke vraag naar de minder alledaagse groente-, fruit- en aardappelsoorten. De groothandels en retailers moeten nauw in contact staan met telers om deze vraag te vervullen. Zodat er op tijd en voldoende gezaaid wordt."

"Organisch gezien zijn sommige schakels dus meer met elkaar in gesprek dan met anderen. Door regelmatig prognoses met elkaar te delen, heb je niet alleen zelf altijd inzicht beschikbaar, maar hebben ook je partners altijd de data. Met behulp van een goed ERP systeem kun je deze prognoses eenvoudig inzichtelijk maken. Het ERP systeem koppelt allerlei data aan elkaar uit alle hoeken van het bedrijf."

"Een goed ERP-systeem kenmerkt zich door een heldere gebruikersinterface, met een intuïtief en gemakkelijk te begrijpen look and feel. Zo kun je direct de gewenste prognoses genereren in een overzichtelijk overzicht. Het is belangrijk dat het gemakkelijk te gebruiken is. Want het is essentieel dat je deze kunt delen met collega's of partners in de keten die mogelijk minder bekend zijn met de materie/het systeem. Het streven is om de prognoses voor iedereen begrijpelijk te maken. Het vermogen om anderen in het proces te betrekken, ongeacht hun expertise, draagt bij aan een verbeterde algehele samenwerking en communicatie binnen de organisatie."

Inzicht met een glazen bol
"Schaarste zorgt momenteel voor forse prijsstijgingen. Dat is geen groot probleem voor Michelin restaurants, maar het kan zo zijn dat het overgrote deel van de uien wordt gekocht door derdewereldlanden waar een ui een hoofdproduct is. De uien worden bijvoorbeeld in containers verscheept naar Afrika, komen daar aan bij handelaren en die gaan ze verkopen aan de lokale arme bevolking. De bevolking heeft waarschijnlijk het geld niet om het Michelinsterrenniveau te betalen. Dus als de prijzen stijgen gaan de handelaren de uien niet overal kwijt kunnen. Dit is ook aan de orde van de dag in de Nederlandse AGF."

"Want de kosten nemen toe in transport, in productie, lonen en energie. Je vaste citrusleverancier uit Spanje is wellicht wel zo duur geworden, dat je marges opeens veel kleiner zijn dan wanneer je de limes uit een ander land zou importeren. Het kan daarom slim zijn om vroegtijdig alternatieve leveranciers te vinden. Wanneer je inzicht hebt in waar je producten het beste vandaan kunt halen, met daarbij plan b alternatieven, heb je een voorsprong op je concurrentie. Een BI tool, waarin de management rapportages worden getoond, en een slim ERP-systeem maakt dit inzichtelijk. Bijvoorbeeld door voor- en nacalculatie kostprijzen van je energie, transport en arbeid te berekenen."

"Met ons ERP-systeem voor de AGF ‘I-Fresh’ staat je bedrijf meer in verbinding met de keten. Een sterk en loyaal netwerk helpt bij het opvangen van verrassingen in tijden van nood. Samen deel je prognoses en kennis over trends en ontwikkelingen. Met behulp van I-Fresh kun je prognoses eenvoudig inzichtelijk maken. Het ERP- systeem koppelt allerlei data aan elkaar uit alle hoeken van het bedrijf. Doormiddel van prognoses breng je efficiëntie en snelheid in je eigen bedrijfsproces. Wanneer je in je eigen proces alles op orde hebt, heeft dit een positief effect op de volgende schakels in de keten en draagt het bij aan de loyaliteit van het netwerk. Tijdens feestdagen willen retailers speciale AGF-producten aanbieden, en nauw contact met telers is nodig om aan deze vraag te voldoen. Zorg voor interne zorgvuldigheid en snelheid, en heb daarmee een positief effect op de andere schakels in de keten. Door te streven naar perfectie op eigen terrein, wordt een solide basis gelegd voor een gezonde en vruchtbare samenwerking", besluit Raymond.

Voor meer informatie:
Axians
+31 (0)6 55 15 06 15
raymond.langeveld@axians.com
www.axians.nl/oplossing/i-fresh/i-fresh/

Publicatiedatum: