In Zuid-Duitsland is door Tolsma Grisnich een project gerealiseerd voor de verwerking van tafelaardappelen. De verwerkingslijn is verdeeld over drie hallen en is opgedeeld in ontvangst, wassen en sorteren en verpakken.

Ontvangsthal
In de ontvangsthal liggen drie losbanden waar in totaal vijf vrachtwagens kunnen lossen, met een capaciteit van 30 ton per uur. Vanaf deze banden zijn er in totaal vijf verschillende richtingen waar de aardappelen heen kunnen. Twee banden gaan direct naar de verpakkingsafdeling, één gaat direct naar de wasserij en twee gaan naar de ontvangstbunkers. Van deze twee laatste routes is er één uitgevoerd met een vreemde delen scheider, gevolgd door een schudsorteerder waar de boven- en ondermaat uit gesorteerd worden. De aardappelen worden verder in twee maten gesorteerd en naar een van de 12 bunkers gebracht. Deze bunkers hebben een totale capaciteit van 360 ton. Vanuit de bunkers kan de productstroom weer direct naar de verpakkingslijn of naar een van de twee waslijnen.

Was- en sorteerhal
De waslijnen met bunkers staan in de tweede hal. Elke waslijn bestaat uit een steen-, kluiten-, en loofscheider, trommelwasser, polisher en een lappendroger. De polisher kan uit de lijn worden geschoven wanneer er kwetsbare aardappels over de lijn gaan. Afval uit de lijn wordt verzameld in de afvalbunkers. Het waswater wordt gezuiverd in een waterzuiveringsinstallatie. Na de waslijn gaan de aardappelen naar een viertal geïntegreerde optische sorteerders. Hier wordt op kwaliteit gesorteerd en worden de aardappelen wederom opgeslagen in bunkers. De totale capaciteit van de bunkers voor gesorteerd product is 300 ton. De b-kwaliteit en het afval wordt bewaard in schuivenbunkers van in totaal 240 ton.

Verpakkingshal
Vanuit de bunkers gaat de lijn verder naar de verpakkingshal. In de verpakkingshal staan vijf verpakkingslijnen die weer elk uit twee wegers bestaan. Elke verpakkingslijn wordt gevolgd door een “casepacker”, waarmee de zakjes gereed product worden omgepakt in een krat. Deze kratten worden vervolgens automatisch gepalletiseerd. De toevoer van lege kratten en afvoer van volle kratten is volledig automatisch. De besturing van de lijn is met behulp van visuele schermen volledig automatisch te doen. Door middel van een track-en-tracesysteem, dat geïntegreerd is in de besturing, is er complete product traceability mogelijk.

Voor meer informatie:
Tolsma-Grisnich
+31 (0)527 63 64 65
info@tolsma.com
www.tolsmagrisnich.com