Tholen - In Frankrijk willen de boeren hun protestacties uitbreiden om zo de druk op de regering te verhogen. Protesterende boeren blokkeren opnieuw wegen in Frankrijk. Op diverse plekken staan ze met tractoren stil op de snelweg. Bij Calais wordt de belangrijkste weg naar de haven geblokkeerd. Vrachtwagens die naar het Verenigd Koninkrijk willen, mogen er niet door. Particulieren wel, meldt de haven aan het Franse persbureau AFP. Na ruim een week demonstreren dreigen de boeren dit weekend op te rukken naar Parijs.

"Eerder zei ik op deze site al eens dat de stakingen een jaarlijks feestje leken te worden. Nu is het weer zover. Erg beroerd, want ik heb zeven auto's voor Lyon staan die nu niet verder kunnen en zelf hun binnenwegen zoeken met alle gevolgen van dien", zegt Thomas Bos van Thomasol vanuit Alicante.

"De stakingen werken vertragend, maar nog niet blokkerend. Door flexibeler omgaan met bijvoorbeeld het gebruik maken van onze filialen, komen we overal wel aan. Maar er treden wel vertragingen op en dat kost onderaan de streep wel geld", constateert Henk van Berkel van Primever Holland. "Het voordeel is dat wij vaak 's nachts rijden en ook de boeren moeten een keer slapen. Maar als de boeren vanaf vandaag en het weekend Parijs en de markt in Rungis plat gaan gooien, wat nu her en der gesuggereerd wordt, dan zijn we verder van huis."

"We hebben redelijk veel last van de stakingen, zelfs naar Engeland toe omdat we gebruik maken van de Eurotunnel", vertelt Marcel Visser van Freight Line Europe. "Vooralsnog hebben we geluk gehad dat de boeren rond zes uur 's avonds de stakingen opheffen en de goederen pas later in of door Frankrijk komen, maar we hebben wel de hele week al last van de stakingen. Zo komen goederen uit Spanje soms later binnen."

"Het lastige is dat je er haast niet op kunt plannen. De ene dag is de ene weg dicht en de volgende dag is het weer een andere weg. In deze omstandigheden is het voor onze chauffeurs lastig om een veilige parkeerplaats te vinden. Je wilt dat de chauffeurs op een veilige plaats slapen, maar ze moeten zich ook aan de rijtijdenwet houden. Overtredingen die ontstaan door stakingen blijven nog langere tijd doorwerken als chauffeurs tussentijds worden aangehouden."

"Tot nu toe zijn we er goed doorheen gekomen", vertelt Marc Vreugdenhil van C. Vreugdenhil Int. Transport. "Wel met af en toe een omweg en vaak ook dankzij chauffeurs die zelf heel goed opletten waar de blokkades opduiken."

Dat het niet overal goed gaat blijkt wel uit onderstaand filmpje van een Spaanse transporteur:

henk.vanberkel@primever.com
Marc@cvreugdenhil.nl
info@thomasol.eu
mvisser@fle-nl.com