Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ZVL Friet gaat verder onder nieuwe naam Boerderij Friet

"Het volledige proces van teelt tot verwerking op de eigen boerderij moest kenbaar worden in de naam"

Tholen - Sinds kort staat het verse voorgebakken frietmerk van Toon en Dirk Steijaert niet langer bekend als ZVL Friet, maar gaat het verder onder de naam Boerderij Friet. Tijdens de afgelopen Horecava in Amsterdam stond het bedrijf voor het eerst met de nieuwe naam op een beurs. "Dit werd met veel enthousiasme ontvangen", vertelt Toon Steijaert van Boerderij Friet. "Met de nieuwe naam kunnen we ons USP van het volledige proces van teelt tot verse en voorgebakken friet op de eigen boerderij kenbaar maken naar de klant."

Vier jaar geleden startte de familie, wegens corona, op kleine schaal met het produceren van verse en later ook voorgebakken friet. "Onder ZVL Friet zijn we inmiddels gekend in de gebieden waar we al langer actief zijn. Zuid-Nederland, alles onder de lijn Amsterdam-Enschede, en een deel België, de regio van Antwerpen tot de kust, maar nu zijn we ook de opstart aan het maken met verschillende groothandels om onze producten in Nederland landelijk te gaan beleveren. Het is de bedoeling dat wij ons dan meer gaan focussen op de teelt en productie, maar dat we de transport en distributie gaan wegleggen bij partijen die daar meer gespecialiseerd in zijn. Die gesprekken zijn nu in een afrondende fase, dus dat is een mooie uitbreiding voor het nieuwe jaar."

De broers zagen echter ook dat ze zich in andere delen van het land meer moesten gaan toeleggen op hun USP, waardoor er met deze uitbreiding gekozen werd voor een naamswijziging. "We hebben het gehele proces van teelt, bewaring in de mechanische koeling en verwerking in eigen hand op onze eigen boerderij. De aardappelen die we gebruiken komen direct uit de kist in onze loods en worden verwerkt tot verse en voorgebakken friet in onze fabriek. De naam Boerderij Friet geeft ons daarom een dekkende naam voor het product dat wij leveren en laat zien waarmee we ons onderscheiden van anderen. Direct van de boerderij en ambachtelijk geproduceerd."

Verse friet uit korte keten
Met de nieuwe naam heeft het bedrijf recent een eerste introductie gehad bij het grote publiek. "Op de Horecava werd het eigenlijk gelijk met enthousiasme ontvangen. We stonden er in onze nieuwe bedrijfskleding en de mensen waren geïnteresseerd in het verhaal wat er achter zat. Het verhaal van de korte keten wordt voor velen steeds belangrijker en dat groeiend bewustzijn is koren op de molen voor onze producten. We hadden ook een bedrijfsvideo die het hele proces liet zien van het planten van de aardappelen tot het moment dat ze bij onze klant liggen. Dit trok de nodige aandacht van de aanwezige horeca."


Het team van Boerderij Friet op de afgelopen Horecava

"Je merkt überhaupt dat de interesse in verse voorgebakken friet groeiende is", gaat Toon verder. "Horecazaken, en met name restaurants, moeten zich steeds meer onderscheiden op basis van kwaliteit. Mensen gaan minder vaak uit eten dan vroeger, maar als ze gaan, kiezen ze vaak voor het hogere segment die iets bijzonders hebben dat hen onderscheidt van de anderen. Dit geldt ook voor de friet die geserveerd wordt. Ons belangrijkste klantenbestand is dan ook de restaurants, maar daarnaast kiezen steeds meer kwalitatieve cafetaria voor verse voorgebakken friet. Zij hebben weinig tijd of alsmaar minder arbeidskrachten voorhanden om de aardappelen zelf te bakken. Bovendien wil men constante kwaliteit. We bakken altijd op dezelfde temperatuur en tijd, waardoor er nooit bakfouten zijn. Men heeft altijd hetzelfde product met dezelfde aardappel, Agria, waardoor je altijd weet wat je aan je klanten serveert."

Aardappelwedges
Een volgende stap dus voor Boerderij Friet in 2025 en met een nieuwe naam komen ook nieuwe producten. "We begonnen met 1 soort friet in 1 maat. Inmiddels zijn we steeds meer aan het uitbreiden naar verschillende diktes, maar zijn we recent ook gestart met het voorbakken van aardappelwedges. Hiermee kunnen we ook de ondermaats aardappelen, die we hebben, een juiste bestemming geven. We kregen er al steeds meer vraag naar, maar je hebt wel volume nodig om het mee te kunnen laten draaien op je lijn. Inmiddels hebben we er voldoende aanvragen voor, waardoor we zijn begonnen met het produceren en wegzetten van deze aardappelpartjes bij onze klanten. Een ideaal product voor bij de hamburger. Zo houden we onze ogen altijd open voor nieuwe mogelijkheden in het assortiment." Of er ooit ook een zoete aardappelgamma bij komt, durft Toon nog niet te zeggen. "We zijn ernaar aan het kijken, maar het is een heel ander product om mee te werken. Dat vraagt een andere aanpak en dat is niet makkelijk, maar wellicht dat dit in de toekomst ook een vast product kan worden."

Voor meer informatie:
Toon Steijaert
Boerderij Friet
Oude Graauwsedijk 21
4569 PJ Graauw
Tel.: +31 (0)6 40800342
[email protected]
www.boerderijfriet.nl