Supermarkten zijn niet langer meer het domein van grote multinationals. Kleine, onafhankelijke merken vinden steeds vaker de weg naar de schappen. Hoe komen ze daar terecht? RTL maakte er een artikel van. Gezond eten is een hype, dus speelt ook de detailhandel daar op in. Leo Voorwinden, directeur van Leev, was zich zeven jaar geleden al bewust van deze trend. Tegenwoordig liggen zijn producten, waaronder stroopwafels en amandelmeel, in bijna alle Nederlandse supermarkten. De schappen in deze winkels worden beheerd door inkopers, zogenaamde 'categoriemanagers', legt hij uit. Zij bepalen uiteindelijk welke producten waar verkocht worden. Mede dankzij programma's als de Keuringsdienst van Waarde, worden consumenten steeds kritischer, zegt Voorwinden. "Ze zijn net te vaak benadeeld en hebben minder vertrouwen. Grote supermarktketens zijn daarom op zoek naar kleine, inspirerende merken voor hun doelgroep."
Speel in op de trends
Om te zien wat de nieuwe trends op voedselgebied worden, laten deze managers zich inspireren op beurzen over de hele wereld. Amerika bijvoorbeeld, vertellen de woordvoerders van Albert Heijn en Plus. Daarnaast voeren ze veel gesprekken met deskundigen en kijken ze naar gegevens over de markt. Op basis van deze informatie bepalen ze welke producten voor de klant interessant zijn. Ook social media en bekende bloggers als Rens Kroes spelen "zeker" een rol.
Klik hier voor het volledige artikel van RLT


Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
- "Dat Duitsland en het Verenigd Koninkrijk in deze tijd nog oude uien hebben is nooit vertoond"
- "Uienhandel en opslag maakt ons een ideale schakel tussen producent en afnemer"
- André Boot (Hazera) in het huwelijksbootje gestapt
- "Met onze winterui Panther beschik je eind juni al over een kwalitatieve zaaiui waarmee je alle kanten op kunt"
- “Wij zien dit jaar een hoge toename van uienvliegschade"
Top 5 - afgelopen week
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
- "Ondanks recordexport is de stemming op de uienmarkt nagenoeg het hele seizoen flauw geweest"
Top 5 - afgelopen maand
- "Redelijke vraag, groot aanbod en zenuwachtige telers op uienmarkt"
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-01 Dirk van de Broek stopt met multiby-promoties
- 2022-07-01 "Van supermarkt naar supermacht"
- 2022-06-24 Fotoreportage Finse supermarkten
- 2022-05-20 Consumenten nog niet aan het koopjesjagen bij supermarkten
- 2022-04-22 Sunions in Frankrijk gelanceerd
- 2022-04-15 "Meer biodiversiteit in de conventionele groenten- en fruitteelt"
- 2022-04-15 "Nee aan landroof, multinationals, supermarktketen, grootgrondbezitters"
- 2022-04-08 Industributie: Hessing Supervers prolongeert titel beste Private Label leverancier
- 2022-04-01 CZAV doet nieuwe ledenuitkering na verkoop Agrimarkt
- 2022-03-18 Volume groenten en fruit verkocht in traditionele supermarkten vlakt af, verkoopkanalen daarbuiten groeien
- 2022-03-11 "Omzet van de totale foodmarkt 2021 stijgt slechts 1,6% naar een totaal van €58,1 miljard"
- 2022-03-11 Er is leven na faillissement Fruithofje ML
- 2022-03-04 Jumbo mikt op grote doelgroep met nationaal product
- 2022-02-18 Meer dan 1.000 boerderijwinkels op platform Lekkerder bij de Boer
- 2022-02-11 Inspiratietour langs innovatieve boerderijwinkels
- 2022-02-04 Verbetering is nodig voor effectieve duurzaamheidslabels
- 2022-01-21 "Lagere btw en dus hogere groente- en fruitconsumptie: zo simpel is het niet"
- 2022-01-21 AH zet in 2022 in op biologisch en prijsfavorieten
- 2022-01-21 AH en Jumbo pakken meer markt, aandeel Superunie daalt
- 2022-01-14 Kleine groei voor gefuseerd PLUS in 2021 (0,7%), positie online verstevigd