Dit vertelde Wim Hamaekers van Haystack tijdens het International Strawberry Congress. Hij presenteerde diverse interessante weetjes over consumentengedrag. Haystack maakt in haar onderzoeken onder andere gebruik van eye-tracking om consumentengedrag te detecteren en te zien hoe mensen beslissingen maken. Dit gebeurt natuurlijk een deel bewust, maar grotendeels onbewust."

Blurred
Hij geeft een voorbeeld. "Als mensen focussen op een bepaald product of merk en ze zoeken dit in de supermarkt, dan is de rest 'blurred' ofwel vaag. Het is dus belangrijk om aan branding te doen en herkenbaar te zijn voor de consument. In het boek 'How brands grow' wordt dit volgens Wim goed uitgelegd. Als goed voorbeeld van een herkenbaar merk noemt hij het biermerk Carlsberg, die zelfs herkenbaar is als ze de naam niet gebruiken in een reclame-uiting, maar alleen de letters.
Beslissingen
Wim gaf aan dat mensen een beslissing maken op grond van verschillende zaken. "Belangrijke onderdelen zijn kleur, vormen, getallen en woorden. Wij maken gebruik van verschillende tools, waaronder eye-tracking, neuroresearch EEG&GSR en virtual reality. Hierdoor kunnen we de consument nog beter begrijpen."