
"Feit is dat er op bepaalde plekken in de keten te weinig verdiend wordt. Maar de prijs wordt bepaald door de vraag en het aanbod. Op dat laatste heeft de supermarkt nauwelijks invloed en die verhouding is scheefgegroeid", zo stelde Ploegmakers. "Kosten zijn de andere component, maar daar blijven telers zelf verantwoordelijk voor. Om de supermarkt daar de schuld van te geven, vind ik te ver gezocht."
Waar de AGF-afdeling vaak als de best renderende afdeling van de supermarkt wordt gezien, is dat volgens Han niet het geval. "Er zijn productgroepen met een hogere marge en productgroepen met een hogere omzet. AGF is zeker niet de melkkoe. Voor wat betreft het rendement op de omzet is de AGF-afdeling belangrijk, maar niet de allerbelangrijkste. Met uitval et cetera heb je bijvoorbeeld ook kosten, die je niet hebt in de DKW-groep." Volgens Han is de echte boost bij de gemaksproducten er inmiddels uit, maar zijn er nog altijd mogelijkheden in de markt om slimmer en makkelijker ook de kinderen fruit te laten eten.
Dat telers direct met supermarkten samenwerken, is volgens de retailman een logische stap. "Door de schaalvergroting nemen de belangen toe. Mijn visie is dan ook die van een gesloten keten. Dat betekent heus niet altijd dat er schakels uit de keten moeten worden gehaald, zolang ze maar waarde toevoegen. Ketenverkorting is geen doel op zich." Dat de AGF-prijzen in de Nederlandse supermarkten veelal lager zijn dan in het buitenland is volgens Ploegmakers ook een gevolg van het feit dat Nederland een doorvoerhaven is van importproduct.
Het succes van zijn voormalig werkgever verklaart Han doordat het bedrijf altijd kijkt door de ogen van de klant. De brief met de kortingseis van 2%, die door twee retailers onlangs werd opgesteld aan leveranciers noemt hij ongelukkig. "Tijdens het spel moet je de regels niet veranderen. Dat moet je in overleg doen. Altijd moet je met elkaar in gesprek blijven."
"Een retailer als Lidl scoort al drie jaar het beste met groenten en fruit. Zij kijken goed naar de keten en hanteren een discipline van directie tot winkelvloer, waar menig collega jaloers op is. Maar je moet niet vergeten dat ook een discounter als Lidl al meer direct met telers samenwerkt, dan wij met z'n allen denken." Ploegmakers gelooft niet dat de consolidatieslag in het retailkanaal ten einde is. "Nog altijd worden er in Nederland 23 formules gerund door 20 retailorganisaties. Er zal zeker nog verder geconsolideerd worden, al weet ik niet in welk tempo."