Supermarktketen Coop heeft in 2019 een consumentenomzet behaald van € 1,54 miljard. De keten groeide met 24 winkels tot een aantal van 314 winkels en maakte ook online een flinke groei door. Om op het vlak van e-commerce door te kunnen groeien, bouwt de keten in samenwerking met Telesuper aan een logistieke hub-structuur voor de bezorging van online boodschappen.
Coop bereikte in 2019 een consumentenomzet van € 1,493 miljard (+19%) tegenover € 1,259 miljard (2018). Ten opzichte van 2018 kende de keten een consumentenomzetstijging van € 147 miljoen (11%): van € 1,39 miljard (2018) naar € 1,54 miljard (2019). Met deze groei van 11% groeit Coop bijna drie keer harder dan de markt. Het marktaandeel van Coop steeg naar 3,7% met een recordmarktaandeel van 4,2% in de zomer.
Groei van 24 winkels
In de eerste helft van 2019 heeft Coop het resterende deel van de in 2018 verworven EMTÉ-winkels omgebouwd. Eind 2019 staat het totaal aantal Coop-winkels op 314, een groei van 24 winkels. Het afgelopen jaar heeft de keten ook gewerkt aan een upgrade van de groenten- en fruitafdeling. Met de implementatie van kookgemakmeubels in 135 winkels wil Coop inspelen op de veranderende (eet)gewoonten van de consument, waarbij de verse, makkelijke en bewuste maaltijd volgens de supermarkt een steeds centralere plek inneemt.
Online groei
Coop online groeide afgelopen jaar twee keer harder dan de markt voor thuisbezorging en is de ‘grootste winkel’ van de organisatie. In 2019 bestelde 50% (tegenover 30% in 2018) van de klanten via de bestelapp van de super. Daarnaast bouwt Coop in samenwerking met Telesuper aan een logistieke hub-structuur voor bezorging van online boodschappen.
Bron: Coop