Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Nu de horeca herleeft, komt er weer ruimte voor eerlijke prijzen"

De coronacrisis heeft alle bedrijven, die direct of indirect verbonden zijn met de horeca, hard getroffen. Zo bleven de grootste uien, die via de verwerkende industrie uiteindelijk bestemd zijn voor de horeca, in de koelkamers liggen. In het geval van de vroege uien bleven de grotere maten zelfs gewoon op het veld liggen, omdat er geen afzetmogelijkheden waren. De prijzen voor de grootste maten waren dan ook behoorlijk laag. Maar nu de meeste Europese landen de coronamaatregelen aan het terugschroeven zijn, gaan de deuren van restaurants en hotels weer open en gaan ook de cateringdiensten weer aan de slag.

"De vraag naar uien vanuit de horeca is bijna onbestaand geweest de afgelopen maanden. Maar nu de horeca herleeft, komt er weer ruimte voor eerlijke prijzen, kwaliteitsbewaking en klantenservice. Er zijn ook weer meer transportmogelijkheden, maar om een goede service te kunnen bieden, blijft ervaring een must”, zegt Ignacio Trujillo, manager van The Shelf Agency, een bedrijf gespecialiseerd in de afzet van uien en Aziatische bladgroenten op de Britse markt.

“Om te werken met het horecakanaal moet je het wel goed kennen, want het is veel dynamischer, directer en levendiger dan de retail. Je moet er de zaken echt dag per dag bekijken”, zegt de exporteur.

“Wij leveren Spaanse ui aan groothandelsmarkten en Aziatische supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk. We zijn nu volop bezig met de nieuwe oogst die door het slechte weer in de vroegste teeltgebieden heel wat minder grote maten heeft voortgebracht. De pakstations moeten vol aan de bak bij het sorteren van de uien”, vertelt de verkoper.

Op de Britse markt concurreert de Spaanse ui met de Nederlandse, Zuid-Afrikaanse, Indiase en Oekraïense ui. “Oekraïne is een belangrijk land geworden in de export van uien, maar nu lijdt het onder de sluiting van de grenzen. De Spaanse ui kan evenwel het voordeel van de grotere maten en mildere smaak uitspelen op de exportmarkt", zo zegt Trujillo, die net zijn nieuwe merk Iggy Onions heeft gelanceerd voor grote uien in zakken van 20 kilo. Momenteel is het Verenigd Koninkrijk zijn enige markt, maar de handelaar probeert nu ook via Nederlandse exporteurs te diversifiëren naar Afrikaanse markten zoals Libië en Gabon.

Wat Aziatische groenten betreft, is de Chinese kool of paksoi het vlaggenschip van het bedrijf. De handelaar werkt in het najaar en de winter samen met Spaanse telers en in de lente en de zomer met Nederlandse en Engelse telers.

 

Voor meer informatie:
Ignacio Trujillo
The Shelf Agency
Tel.: +44 (0)7580144665 (VK)
Mobiel: +34 616793248 (Spanje)
Office 34 
67-68 Hatton Garden
EC1N 8JY Londen
Verenigd Koninkrijk
ignacio@theshelfagency.com
www.theshelfagency.com

Publicatiedatum: