De afzet van uien en knoflook nam aanzienlijk toe tijdens de lockdown in Spanje. Cebollas Tara, een bedrijf met vestigingen in Valencia, Albacete en Tenerife dat zich toelegt op de teelt en afzet van beide producten, bevestigt de toename van de consumptie van deze basisproducten in de Spaanse huishoudens.
Alfonso Tarazona, de manager van Cebollas Tara, legde aan Plaza Radio uit Valencia uit dat de uienafzet van het bedrijf tijdens de maanden dat de lockdown van kracht was met 50% is gestegen en die van knoflook met 70%.
Toch was de coronacrisis voor Cebollas Tara een heuse uitdaging. "Er was bezorgdheid, angst ook, en soms wisten we niet goed hoe het best te werk te gaan, maar we wisten één ding: dat we de consument niet in de kou konden laten staan. We waren ons eigenlijk zelfs al aan het voorbereiden en organiseren nog voor de regering de noodtoestand uitriep”, legde hij uit.
Het uienbedrijf liet hun arbeiders in meerdere shifts lunchen, voorkwam bij het begin en einde van elke shift dat de arbeiders met elkaar in contact kwamen, gaf vorming aan het personeel over de veiligheidsmaatregelen en hield regelmatig overleg met de ondernemingsraad en het comité voor veiligheid en hygiëne. Tarazona merkte tijdens het interview op dat de mensen nu geruster zijn, maar dat ze desondanks op hun hoede blijven voor nieuwe uitbraken. “Maar de spanning van de eerste weken is er niet meer.”
Bron: valenciaplaza.com