Het fusiebedrijf PLUS maakte gisteren de jaarcijfers met de gezamenlijke consumentenomzet van PLUS en Coop bekend. Deze bedraagt € 4,7 miljard over het jaar 2021 (52 weken), vergeleken met € 4,7 miljard over 2020 (53 weken). Dit maakt fusiebedrijf PLUS in één klap de derde servicesupermarkt van Nederland. De omzet groeide gemiddeld met 0,7% en het marktaandeel kwam uit op 10,5%. De e-commerce-omzet groeide in 2021 met 20% naar € 244 miljoen. Het omzetaandeel e-commerce steeg van 4,4% naar 5,2%.
Fred Bosch, Financieel directeur van PLUS: “Als coöperatieve supermarktketen staan wij midden in de maatschappij. De omzetcijfers reflecteren het vertrouwen dat klanten in ons hebben tijdens een jaar waarin er extra behoefte is aan een fijn en veilig winkelklimaat. Een mijlpaal in het afgelopen jaar is de fusie tussen PLUS en Coop. Door onze krachten te bundelen hebben we zowel via onze fysieke winkels als online een sterke uitgangspositie voor 2022 en kunnen we klanten met meer schaal en slagkracht nog beter bedienen.”
Highlights 2021
De fusie tussen PLUS en Coop was het meest in het oog springende succes van 2021. Maar er waren meer belangrijke mijlpalen. Zo werd PLUS voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt, opende Coop een nieuw en duurzaam e-commerce center in Almere en werd PLUS in het zomerrapport van GfK uitgeroepen tot Beste Supermarkt van Nederland. Beide formules investeerden in de doorontwikkeling van hun merk en formule en de versterking van de ruim 580 winkels.
Stevige online positionering
De positieve omzetontwikkelingen beperken zich niet tot de fysieke winkels. Ook de online positie is stevig gegroeid. Mede door de coronapandemie zijn er steeds meer klanten die kiezen voor het thuisbezorgen van de boodschappen. Zowel de PLUS als Coop ondernemers hebben zich maximaal ingespannen om aan deze vraag te kunnen voldoen.
Krachtig in duurzaamheid
In 2021 zijn er diverse successen geboekt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo is een groot deel van het zuivelassortiment van het PLUS huismerk volledig omgezet naar biologisch, zonder daarvoor een meerprijs te berekenen richting de klant. De introductie van het versmerk Boerentrots laat de waardering voor de Nederlandse boeren en telers zien. Net als de campagne Het Voordeel van Dichtbij van Coop, waarin nauw samengewerkt wordt met Nederlandse boeren en boerinnen. Ook is er fors ingezet op plasticreductie en het tegengaan van voedselverspilling. De samenwerking tussen PLUS en Coop en Too Good to Go leidde in 2021 tot het redden van circa 750.000 maaltijden. En op het vlak van dierenwelzijn committeerden we ons aan de belofte dat per medio 2023 alle kip en ook andere vers vleesproducten minimaal één Beter Leven-ster hebben.
Ambities voor 2022
Nu de fusie tussen PLUS en Coop formeel is, wordt een start gemaakt met de integratieplannen. In de komende drie jaar, worden de Coop winkels omgebouwd tot PLUS winkels. Een geweldige operatie waar nu de voorbereidingen voor getroffen worden.
In Oss is in 2021 het pand voor het volledig gemechaniseerde distributiecentrum opgeleverd. Dit distributiecentrum heeft mede dankzij 11.000 zonnepanelen met vijf sterren de hoogste BREEAM duurzaamheidscertificering. In 2022 wordt verder gewerkt aan het aanleggen van de mechanisatie, om het nieuwe distributiecentrum vervolgens eind 2022/begin 2023 in gebruik te nemen.
Na de Algemene ledenvergadering op 29 maart 2022 maakt PLUS de volledige jaarcijfers bekend.
Bron: PLUS