Edgar Günther, SuezFruit

Egyptische knoflookexporteur wil zo snel mogelijk overschakelen van lucht- op zeevracht

Zoals bekend wordt knoflook meestal in gedroogde vorm ingevoerd, uit verschillende landen. Maar sinds kort vindt ook verse, groene knoflook meer afzet. Wij spraken met Edgar Günther, algemeen directeur van SuezFruit, over het komende Egyptische seizoen, de moeilijke vrachtsituatie en de marktvooruitzichten op langere termijn.

De eerste partijen zijn al afgeleverd in de Tsjechische Republiek en de eerste luchtvracht zal aan het eind van week 4 in Duitsland aankomen. "Door de optimale weersomstandigheden in Egypte beginnen we twee weken eerder aan het nieuwe seizoen. Door de hoge vrachtprijzen beginnen we op een hoog prijsniveau. Toch hebben we met goede kwaliteiten en prijzen per kilo van rond de €6 een goede uitgangspositie ten opzichte van de Zuid-Afrikaanse knoflook, die voor €9 /kg wordt verhandeld", legt Günther uit.


Groene knoflook wordt hoofdzakelijk geteeld in de Egyptische regio al-Minya.

Hogere vrachttarieven
Vanuit het huidige perspectief zou het exportvolume dit jaar flink kunnen toenemen, verwacht Günther. "Ons doel ten opzichte van vorig jaar is om ons totale aantal containers te verhogen. De gestegen vervoerskosten en de schaarse containerruimte stellen ons dit jaar wel voor extreme uitdagingen. Vorig jaar hebben wij relatief veel luchtvracht verhandeld, maar dit jaar willen wij zo snel mogelijk overschakelen op zeevracht, omdat de prijzen voor luchtvracht €1 per kg hoger liggen dan voor zeevracht. Dit komt overeen met een prijsverschil van ongeveer €6 per colli."

Naast de lastigere logistiek verwacht Günther ook een moeilijk seizoen wat de verkoop betreft. "Hoewel onze groene knoflook inmiddels ook ingang heeft gevonden in de retail, bijvoorbeeld in Zuid-Duitsland, Polen, Frankrijk en Nederland, bereikt een aanzienlijk deel van het volume de horeca via de groothandel. Door de beperkingen in de horeca en de daling van het toerisme zal het een uitdaging zijn om het product in dezelfde hoeveelheden te verkopen."


SuezFruit is een merk van het in Hamburg gevestigde bedrijf ElbeFruit.

Sterke concurrentie voor gedroogde knoflook
Dankzij de goede opslagcapaciteiten bij de oorsprong kan verse groene knoflook waarschijnlijk tot april op de markt worden gebracht, waarna de verkoop van gedroogde knoflook zal worden voortgezet. Günther: "De concurrentie voor gedroogde knoflook is extreem, vooral omdat er goederen vanuit veel regio's op de markt zijn. 2021 was een nogal belabberd verkoopjaar voor Egyptische knoflook, niet in het minst omdat de plaatselijke markt veel product opeiste. Dit jaar hopen we op een betere verkoop."

Voor meer informatie:
Edgar Günther
SuezFruit
+20 115 718 8473
marketing@suezfruit.com.eg 
www.suezfruit.com.eg    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven