Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overheid en bedrijfsleven ontmoeten elkaar bij opening Nederlandse paviljoen Grüne Woche

Vanmorgen vroeg heeft minister Van der Wal op de Messe in Berlijn het Nederlandse paviljoen op de Grüne Woche officieel geopend. Zij deed dit samen met de Duitse minister van Landbouw Cem Özdemir. Minister Piet Adema kon het openingsmoment helaas niet bijwonen aangezien hij hals over kop terug naar Nederland moest voor de Ministerraad. De Grüne Woche is het trefpunt voor de Duitse en internationale landbouw- en agrifoodsector. Minister Van der Wal eindigde haar rondgang bij de stand van de Nederlandse groente- en fruitsector.


Nico van Vliet (Bayer) promoot de Hollandse tomaten aan Minister van der Wal

Janine Luten, directeur GroentenFruit Huis kreeg daarbij de gelegenheid kort met de minister van gedachten wisselen. Zij sprak onder andere over de transitie naar plantaardige producten. Een hogere consumptie van plantaardige producten is goed voor de mens én de maatschappij. Groenten en fruit kunnen een oplossing bieden voor de uitdagingen die minister Van der Wal heeft inzake het stikstof dossier. "Daarbij zijn we als consumenten verwend met en gewend aan een dagelijks vers en gevarieerd aanbod groenten en fruit."

Verrast
De minister was verrast dat 70 procent van de groenten die we in Nederland eten, afkomstig is uit eigen land. 25 procent komt uit overige EU landen en 5 procent van buiten de EU. Nederland vervult voor heel Europa een belangrijke rol in de in- en verkoop van groenten en fruit. Van het fruit komt maar 25 procent dat wij consumeren uit Nederland, 10 procent uit Europese landen en 65 procent uit landen van buiten de EU. Niet verwonderlijk als je weet dat banaan op nummer 1 staat in de top 5 van meest gekocht fruit in Nederland.  

Oplossing
Dat vormde een mooie bruggetje om het belang van import onder de aandacht te brengen van de minister. "Import blijft in Nederland vaak onderbelicht, maar productie van groenten en fruit in ontwikkelingslanden kan ook een oplossing zijn om een leefbaar loon te verdienen. Nederland is heel goed om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Als groente- en fruitsector kunnen we daardoor een deel zijn van een oplossing voor het migratieprobleem.

Janine Luten van GroentenFruit Huis (rechts) met de Tweede Kamerleden Grinwis, De Groot, Van Campen en Bromet

Onbewerkte versketen
Janine Luten heeft verder aandacht gevraagd voor de onbewerkte versketen. Daarmee kunnen we een oplossing bieden voor de uitdagingen die op tafel liggen voor het nieuwe Landbouwakkoord.
Veel partijen uit het tuinbouwcluster praten met elkaar aan de sectortafels over onderwerpen die de hele sector raken. Deze tafels zijn ingericht vanuit de primaire productie. Voor het product uiteindelijk bij de consument op het bord belandt, gaat er nog een wereld aan activiteiten schuil. Activiteiten die sinds jaar en dag met veel passie en vakmanschap worden uitgevoerd door de bijna 300 leden van GroentenFruit Huis. Janine Luten nodigde minister Van der Wal van harte uit voor een werkbezoek om te laten zien hoe de versketen functioneert, welke stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming en welke belangrijke bijdrage de handelsbedrijven leveren aan het dagelijks verse gezonde en duurzaam geproduceerde aanbod aan groenten en fruit in Nederland, maar ook in ons achterland Europa.

De komende 10 dagen zullen naar verwachting 500.000 Duitse consumenten de Grüne Woche bezoeken. Een team van vertegenwoordigers van Nederlandse bedrijven en organisaties staat dagelijks klaar om hen de boodschap van de Nederlandse groente- en fruitsector te vertellen die aanpast bij het overall thema van het Nederland Paviljoen "Lecker von nebenan'.

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: