Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
nieuwe boerenwinkels in Woerden en Haarlem

Oogst haalt ruim 50.000 euro op tijdens tweede succesvolle crowdfunding

Boodschappenconcept Oogst is voor de tweede keer een crowdfunding gestart via het platform CrowdAboutNow en haalt in korte tijd ruim 50.000 euro op. De missie van de ondernemers is om lokaal en duurzaam boodschappen doen makkelijk te maken. Na de eerste crowdfunding opende Oogst al een een buurtsupermarkt in Leiden, nu zet het bedrijf samen met hun klanten en fans de volgende stap en zijn Haarlem en Woerden aan de beurt. Het minimale doelbedrag van de crowdfunding is al bereikt, het uiteindelijke doel is om 80.000 euro op te halen.

Ondernemers Joost van Schie en Fennie Lansbergen 

Oogst
Oogst is opgericht door ondernemers Fennie Lansbergen en Joost van Schie vanuit de doelstelling lokaal en duurzaam boodschappen doen leuker en makkelijker te maken.

Om dit concept te verwezenlijken zijn de ondernemers in 2022 een eerste succesvolle crowdfunding gestart. Samen met 124 supporters werd vorig jaar de eerste winkel geopend in Leiden. De ambitie van de ondernemers is om voor iedereen een Oogst winkel dichtbij te realiseren. Een jaar na de eerste crowdfunding is het nu tijd voor de volgende stap: een tweede campagne om uit te kunnen breiden naar Haarlem en de Rijnstraat in Woerden.

Community
Een community van vaste klanten en supporters is erg belangrijk voor de ondernemers. Oogst streeft ernaar om meer te zijn dan een buurtsuper: “Het is een plek voor de duurzame consument en de lokale boer, maar het moet ook een plek zijn in dorp of stad waar mensen elkaar weer kennen en ontmoeten.” aldus Lansbergen. Met de crowdfunding campagne zijn de ondernemers niet alleen op zoek naar financiering, maar hopen ze ook alvast met zo veel mogelijk potentiële klanten en fans in Woerden en Haarlem in contact te komen.

Crowdfunding
Om de nieuwe winkels te realiseren is financiering nodig. Lansbergen en van Schie hebben er uiteindelijk voor gekozen om de financiering op te halen door middel van crowdfunding. Op die manier worden de plannen gefinancierd door een groep betrokken investeerders in plaats van ervaren beleggers: ondanks het relatief lage rentepercentage van 1.5% is er inmiddels al ruim 50.000 euro geïnvesteerd door 94 betrokken supporters. Het minimale doelbedrag van de campagne is inmiddels bereikt waardoor de nieuwe winkels geopend kunnen worden. Voor verdere uitbreiding en om meer geld in marketing te kunnen steken moet het maximale doelbedrag van 80.000 euro behaald worden.

De crowdfunding is een lening en de geïnvesteerde bedragen worden in vijf jaar terugbetaald met een jaarlijks rendement van 1.5%. Daarnaast worden investeerders afhankelijk van het geïnvesteerde bedrag beloond met extra’s zoals een tour langs boeren in de buurt. Er kan nog geïnvesteerd worden tot 30 april 2023.

Publicatiedatum: