Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bejo France:

Wat is marktsegment zaaisjalotten in Frankrijk?

Zaaisjalotten, die voornamelijk worden geteeld in de regio's Centre Val de Loire, Grand Est en Hautes-de-France, vormen nog steeds een minderheid in het Franse landschap, ten gunste van de traditionele sjalotten die voornamelijk in Bretagne en Pays de la Loire worden geteeld. In 2004 vertegenwoordigden zaaisjalotten slechts 1% van de Franse arealen, 10 jaar later was dat percentage gestegen tot 6% en op dit moment vertegenwoordigen ze 8% van de Franse arealen. Marketing en Sales Support Manager bij Bejo France Yannick Chevray analyseert het teeltproces van zaaisjalotten in Frankrijk, het groeipotentieel, de vele teeltvoordelen en de promotie die nodig is om de sjalottenconsumptie in het algemeen te stimuleren.


In tegenstelling tot traditionele sjalotten, die worden geteeld uit bollen (via vegetatieve vermeerdering), worden zadensjalotten geteeld uit gezaaide zaden.

Het verbeteren van de reputatie van zaaisjalotten
Zaaisjalotten zijn minder populair dan traditionele sjalotten en hebben dus nog steeds een slechte reputatie. Het belangrijkste obstakel met betrekking tot de ontwikkeling van zaaisjalotten? Dat is volgens Yannick de perceptie die mensen hebben van deze producten, ondanks het feit dat ze tal van teeltvoordelen hebben en dus een aantal problemen waarmee telers nu kampen zou kunnen oplossen. "Zaaisjalotten kennen grotere opbrengsten, zijn minder bewerkelijk om te telen (omdat het telen van sjalotten uit zaden is gemechaniseerd) en het teeltproces van zaaisjalotten is minder vervuilend (omdat het plastic dat gebruikt wordt voor het mulchen met het telen van zadensjalotten is verdwenen)."

"Het belangrijkste teeltvoordeel bij het telen van sjalotten uit zaden zit 'm echter in het feit dat het materiaal vanaf het begin gezond, traceerbaar, gecertificeerd en virusvrij is." Via het handelsmerk Rose Lily wil de Franse Vereniging van zaaisjalottentelers daarom de sjalotten die uit zaden worden geteeld zo veel mogelijk promoten en door het kwaliteitsaspect van het product te benadrukken een positieve en dynamische reputatie voor zaaisjalotten zien te ontwikkelen.Momenteel is 80% van de sjalottenrassen die in Frankrijk voor de sjalottenteelt worden gebruikt een Bejo-ras. Van die 80% zijn verschillende rassen bestemd voor zowel de conventionele als de biologische teelt. Het ras Innovator, ontwikkeld door het zadenbedrijf, is zelfs resistent tegen valse meeldauw.

Behalve de vele teeltvoordelen van zaaisjalotten voor telers, kennen zaaisjalotten ook veel voordelen voor consumenten. Zaaisjalotten hebben namelijk een goede bewaarcapaciteit. "Als consumenten traditionele sjalotten van 250 of 500 gram kopen, moeten ze die lang kunnen bewaren, omdat ze die niet bij elke maaltijd eten. Bij zaaisjalotten speelt dit probleem minder, omdat deze per definitie veel langer houdbaar zijn.

Het stimuleren van de sjalottenconsumptie in het algemeen
Door de consumptie van zaaisjalotten te promoten, hoopt Bejo ook bij te dragen aan het stimuleren van de sjalottenconsumptie in het algemeen. Geconfronteerd met een vergrijzende bevolking en veranderende consumptietrends, zegt Yannick hierover het volgende: "Er is in dit opzicht nog veel werk aan de winkel. We moeten opnieuw gaan nadenken over de manier waarop we zaaisjalotten promoten, de manier waarop we ze in nieuwe recepten verwerken en de manier waarop we ons richten op jongere generaties. De consumptie van zaaisjalotten moeten we bovendien niet alleen in Frankrijk, maar ook in de landen daarbuiten promoten, want het aantal sjalotten dat in de rest van de Europese landen wordt geconsumeerd is nog bijna lachwekkend laag. Dit geldt ook voor Rose Lily, ontwikkeld voor de Duitse, Italiaanse, Spaanse, Engelse en Nederlandse markt, waarmee de Franse telers buitenlandse handelaren hopen aan te trekken.

Voor meer inforatie:
Yannick Chevray
Bejo France
« Beauchêne »
49250 Beaufort en Vallée
Tel. : +33 (0)2 41 57 64 75
Mob. : +33 (0)6 07 95 44 95
y.chevray@bejo.fr
www.bejo.fr

Publicatiedatum: