Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Detaillist gaat profiteren van vergrijzing"

Volgens de ABN Amro wordt 2016 een hoopgevend en uitdagend jaar voor de detailhandel. Ondanks het feit dat het aantal detailhandels met 0,8% gaat dalen ziet de bank in de toekomst wel kansen voor de speciaalzaken door een behoefte onder de consumenten aan 'local heroes' en door de vergrijzing.



De volumes van speciaalzaken in voeding liepen sinds het uitbreken van de crisis al met zo'n 29%. De speciaalzaken kampen onder meer met concurrentie van supermarkten, die nu ook inzetten op versproducten. Het aantal bakkers, slagers, slijterijen en groenteboeren is flink gedaald. Alleen al in 2013 en 2014 verdwenen meer dan 600 verkooppunten binnen deze ambachten.

In de toekomst liggen er wel kansen voor speciaalzaken. Zij profileren zich steeds vaker online, al dan niet samen met andere ondernemers. Ook is er behoefte onder de consumenten aan 'local heroes', die persoonlijke benadering bieden en een hoge klantkennis bieden. Speciaalzaken kunnen dit bieden. Ook de vergrijzing biedt kansen, omdat speciaalzaken bij oudere generaties populair zijn.

Bron: ABN Amro
Publicatiedatum: