Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Eduardo Pérez - Cebollas Cifuentes
Spaanse oogst Medio Grano-uien van start
"Vorige week is het seizoen voor bosuien afgelopen en deze week beginnen we met de oogst van de Medio Grano. Deze heeft een goede schil en kleur. We hopen aan het einde van de week de eerste ladingen te exporteren," zegt Eduardo Pérez van Cebollas Cifuentes.
Tijdens het bosuienseizoen liep de vraag geleidelijk terug. Terwijl de volumes toenamen daalden ook de prijzen steeds meer. Dankzij een hernieuwde toename in vraag door de omzet van uien van hogere kwaliteit zijn de prijzen weer stabiel geworden. "De laatste bosuien hebben meer kleur en hebben een hogere kwaliteit dan die van een maand terug. Dit is positief voor het stimuleren van de consumptie."
Bosuien hebben over het algemeen een dunnere schil en een kortere houdbaarheid dan de Grano en de Medio Grano. Dat is de reden waarom ze voornamelijk naar landen binnen de EU worden geëxporteerd.
"De oogst van de Medio Grano-uien stellen ons in staat om voor het eerst naar overzeese gebieden te exporteren. Vorig jaar exporteerden we significante volumes naar Brazilië, waar Spaanse uien erg in trek zijn. Het valt nog te bezien of we dezelfde vraag gaan krijgen in dit jaar."
Het belangrijkste kanaal voor omzet voor Cebollas Cifuentes is de groothandelssector, maar er wordt ook met supermarktketens gewerkt. "Onder de merken Cebollas Cifuentes, Hondo Fresh, Quixote Onions en Golden Onions, verhandelen we het product in bulk, zowel in dozen als zakken. We passen ons aan aan de vraag op de markt. Voor supermarkten gebruiken we ook meer uitgebreide vormen van verpakking zoals netten.
"Gebrek aan goede maten in China stimuleert onze knoflookomzet"
"We begonnen twee weken geleden met de oogst van witte Spring- en Violet-knoflook. Nadat het product was gedroogd en verwerkt, is het nu klaar om te worden verkocht. We zijn aan het onderhandelen met klanten in zowel Europa als daarbuiten, in landen rond het Middellands Zeegebied en in Zuid-Amerika," zegt Eduardo Pérez. Volgens de exporteur hebben zowel de witte Spring- als Violet-variëteiten goede maten en een goede opbrengst per hectare.
"Dit geeft ons een voordeel tegenover andere producenten. China heeft grote volumes op de markt, maar het Chinese knoflook heeft een gebrek aan grote maten."
Binnen twee weken begint het bedrijf met de oogst van paarse knoflook.
"Consumenten over de hele wereld hebben steeds meer waardering voor Spaanse paarse knoflook wegens de smaak en andere kenmerken in vergelijking met andere variëteiten. Dit kun je ook zien aan de stijgende vraag. Ik denk dat met de komende paar jaar de knoflookconsumptie op dezelfde manier zal toenemen."