Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik Waterman, Waterman Onions:

"Met goede kwaliteit en juiste prijs heeft Nederlandse uiensector goede troefkaarten"

Tholen - Het Nederlandse uienseizoen is goed gestart. "De vraag in deze afland-periode is zelfs groter dan het aanbod doordat het weer sterk de aanvoer bepaalt en daarnaast tijd genomen moet worden om het product goed te drogen, ventileren en te sorteren om een mooi kwalitatief exportproduct af te leveren. Dit alles vraagt veel tijd en aandacht", aldus Erik Waterman van Waterman Onions uit Emmeloord. "IJs en weder dienende staat er een goede oogst voor de deur. Er is een brede export overzee en de kwaliteit ziet er tot zover goed uit. Die combinatie moet ons in staat stellen het nodige te kunnen exporteren."


Erik (rechts) en Wim Waterman

Vooruitkijken
Hoewel de uienexporteur positief gestemd is, blijft hij ook waakzaam. "Europees gezien is er sprake van een grote oogst. We moeten niet teveel voor de muziek uitlopen, onze positie is immers sterk afhankelijk van de wereldmarkt Senegal is vanaf 22 augustus open en met het Tabaski-feest van 11 september in het vooruitzicht kan er volop geleverd worden aan Afrika. Maar de markt van vandaag is alweer achterhaald en we moeten vooruitkijken naar de periode na het Tabaski-feest. We hebben de nodige ballen in de lucht te houden met onze export wereldwijd en zijn daarom minder afhankelijk van de Europese afzetmarkt als zodanig. Toch hebben we alle exportmarkten wereldwijd wel hard nodig komend seizoen."
 
Blijven zoeken
"De wereldmarkt van uien ziet er dit seizoen zeker anders uit. De oogsten in India en China zijn goed en de prijzen zijn daar relatief laag. Daarom moeten we goed bij de les blijven. Afgelopen 2 jaar was Braziliƫ een heel belangrijke afnemer maar momenteel is het land niet aan de markt. Het uienareaal in Braziliƫ is sterk toegenomen en de opbrengstverwachtingen zijn een stuk hoger dan afgelopen jaren. Gelukkig kunnen de Nederlandse uien Panama weer in. Echter Nederland zal moeten blijven werken aan het zoeken, vinden en behouden van (nieuwe) afzetmarkten."



"Vorig jaar hadden we hoge prijzen en een slechte kwaliteit. Daardoor kregen we later in het seizoen haperingen. Het is nog vroeg, maar de kwaliteit die we nu vooral in de polders zien, stemt me tevreden. In het zuidwesten zijn er wat meer structuurproblemen, maar de percelen hier geven echt wederom de beste uien die Nederland te bieden heeft", vertelt Erik. "Daarbij hebben wij in de polder minder weersextremen gehad en is het groeiseizoen redelijk goed verlopen."
 
Baalprijs rond 20 cent
"De eerste blokken zaaiuien zijn gerooid. Deze komen iets later op de markt waardoor er voldoende afzetruimte is voor de plantuien. Op dit moment ligt de baalprijs afhankelijk van sortering en kwaliteit tussen de 20 en 25 cent per kilo. Met de export die we nu hebben, verwacht ik een redelijk stabiele prijszetting. Als er straks meer aanbod komt, zullen we zien hoe de markt zich zal ontwikkelen. De prijs/kwaliteit verhouding moet goed blijven want we moeten concurrerend blijven op het wereldtoneel", vervolgt Erik.



Opmars andere kleuren
Opvallend is volgens de uienhandelaar dat de 'anderskleurige' uien in opmars zijn. "Het aanbod en de afzet van rode uien neemt toe en het percentage rode uien zal ook dit jaar weer wat groter zijn. Net als bijvoorbeeld de tomaat biedt de ui meerdere smaken voor meerdere gerechten. We zien de laatste jaren ook de Nederlandse huisvrouw 'meekleuren' in de internationale keuken en dat is wel een hele leuke ontwikkeling."
 
Hij benadrukt dat ze nog genoeg uitdagingen voor de boeg hebben om het imago van de Hollandse ui naar een hoger plan te brengen. "We hebben tot op heden altijd sterk volume- en prijstechnisch naar de ui gekeken, maar ondanks dat de ui altijd een commodity product zal blijven, is het daarom goed om te kijken hoe sexy de ui is. We kunnen dan vragen te stellen als: Hoe gezond is de ui eigenlijk? en: welke bijzondere plantinhoudsstoffen bevat de ui? en: hoe kunnen we de ui nog beter presenteren? De antwoorden hierop mogen zeker wat meer in het daglicht komen!', besluit Erik.



Voor meer informatie:
Waterman Onions
Hannie Schaftweg 12
8304 AR Emmeloord
Tel: +31 (0)527 617 496
Fax: +31 (0) 527 697 801
erik@waterman-onions.nl
www.waterman-onions.nl