Allianties voor Aziatische AGF-export

Australië: beste uienseizoen in Queensland

Queensland is de tweede grootste en derde dichtstbevolkte staat in Australië en het uienseizoen is er net afgelopen. Het was een goed seizoen voor de telers. Ze hebben voor de eerste keer in vier à vijf jaar mooie winsten geboekt.

"Begin vorig jaar hadden veel producenten uit het zuiden problemen met het warmere weer dan normaal, maar dit jaar was de oogst goed. Er hoeven minder uien dan vorig seizoen in de koelopslag te worden bewaard, doordat de vraag naar de uien uit Queensland vanaf oktober verder toenam", vertelt Kees Versteeg van Qualipac. "In mijn zes jaar bij Qualipac is dit pas de tweede keer dat ik een duurzame opbrengst voor de telers meemaak." 


Australische uien

Uientelers uit Queensland hadden in het verleden een breder aanbodraam, dat elk jaar in augustus begon. Maar door de toegenomen productie van de zuidelijke staten en de verbeterde uienrassen en betere opslagtechnologieën werd de aanbodperiode verkort van vijf à zes tot drie à vier maanden om een overlap in het beschikbare aanbod te voorkomen. Dit heeft een nadelig effect gehad op de prijzen voor de Queenlandse uientelers.

Qualipac bereidt zich nu voor op de nieuwe broccoliteelt, maar volgens Kees is er nog wat watertekort. "Vorig jaar was het erger. We hadden veel lege reservoirs en niet genoeg water, maar hopen dit jaar genoeg water te hebben." 


Australische broccoli in de verkoop in een Japanse supermarkt

Queensland is een subtropische staat, waar het voornamelijk in januari, februari en maart regent. De voorbije jaren werd het gebied in deze maanden getroffen door overstromingen, maar de laatste paar jaar viel er weinig regen en zitten de dammen ver van vol. "Bij Qualipac gaan we gewoon verder als altijd", aldus Kees. "De allianties met andere AGF-telers in de regio kunnen ons de verzekering en ondersteuning geven die nodig zijn om aan de toenemende vraag te voldoen." In Azië is Singapore een belangrijke markt voor Qualipac. Twee jaar geleden werd ook de Japanse markt heropend voor Australische broccoli.

"In Australië kunnen we niet concurreren met landen die lagere productiekosten hebben, zoals de Verenigde Staten of Mexico. We moeten de juiste consumenten vinden, die begrijpen dat we het niet zo goedkoop kunnen maken als anderen en dat we bereid zijn onze productspecificaties aan de consument aan te passen. Tegelijkertijd onderscheiden we ons zo van die andere producenten", zei Kees.

"We zijn ook begonnen met het leveren van courgettes aan Japan en werken erg hard om samen met andere telers aan de groeiende Aziatische honger naar verse Australische groenten van goede kwaliteit te kunnen voldoen." 


Kees Versteeg promoot samen met Hiroyuki Sakai, Iron Chef French en eigenaar van restaurant La Rochelle (Tokio) Australische broccoli

Australië heeft de reputatie 'groen en schoon' te zijn, maar dat is het geval voor wel meerdere landen en is dus niet genoeg meer. De boodschap die de komende vijf tot tien jaar belangrijk zal worden, is volgens Kees 'eerlijkheid': het bereiken van betere marktomstandigheden, het bevorderen van duurzame teelt, betere sociale normen en een betere milieustandaard, de naleving van nationale en internationale arbeidswetgevingen en de ontwikkeling van directere handelsrelaties zodat een groter deel van de productprijs direct naar de producent gaat.

Voor meer informatie:
Kees Versteeg
Qualipac
Tel: +61 7 5466 5441
E-mail: kees@qualipac.com.au
www.qualipac.com.au

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven