Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse telers willen eigen teeltgebied voor Borettana uien

Telers willen de Borettana ui graag promoten maar dat kan alleen als er een productiegebied voor dit product wordt ontwikkeld. Begin maart presenteerde Matteo Freddi van Freddi Sant'Iliario dit idee aan de grootste lokale telers, die elk op zo'n 10 tot 60 hectare uien telen.

Matteo Freddi (rechts) en Alessio Costanzo tijdens de presentatie. 

Het plan is toegankelijk voor alle telers die geïnteresseerd zijn en ook voor verwerkers en handelaren die potentie zien in het promoten van Borettana uien.

"Dit idee vloeit voort uit het 'Borettana zero difetti' project waarmee we vier jaar geleden gestart zijn. Dit nieuwe idee heet 'Cipollina Borettana dell'Emilia. Als we een district worden, biedt dat meer mogelijkheden tot samenwerking en kunnen we de teelt verbeteren. De laatste paar jaar hebben we 65% van onze opbrengsten weten te vermarkten. Het overige deel (35%) kan niet verhandeld worden vanwege defecten of afwijkende maten. Ons uiteindelijke doel is om 80% van de volumes te vermarkten."


Verse en bewerkte Borettana uien

Freddi begon zijn presentatie door te vertellen met welke beperkingen de lokale sector momenteel kampt. "We zijn niet in staat een constante kwaliteit te leveren aan onze klanten en we kunnen niet opboksen tegen onze concurrenten die kunnen produceren tegen een kostprijs van €0,12 tot €0,15 per kilo. Wij werken hiervoor nog te inefficiënt." 


Slechts 65% van de productie wordt vermarkt, de rest gaat verloren. 

Freddi had echter ook positieve zaken te melden. "Op de markt stijgt de vraag naar producten met een regionale oorsprong en consumenten zijn bereid hier meer aan uit te geven. Retailers vragen producenten hier op in te spelen. Hoewel een aantal buitenlandse klanten telkens bij ons terugkomt, gebeurt dit nog niet genoeg. We hebben gemerkt dat consumenten geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van een product en hieraan willen we graag tegemoet komen."

Sjalot

Sata's landbouwdeskundige Alessandro Costanzo gaf tips over het bemesten van planten waarmee de opbrengst per hectare vergroot zou kunnen worden naar 40 ton. "Stikstof en kalium moeten toegepast worden voor het planten en in de tweede periode van bladontwikkeling dienen stikstofrijke meststoffen gebruikt te worden. Zo'n 50 dagen voor de oogst moet gestopt worden met het bemesten. Verder moet er een mestprogramma ontwikkeld worden op basis van een bodemanalyse die iedere vijf jaar uitgevoerd moet worden."

"Bemestingsprogramma's zijn dynamisch en afhankelijk van het klimaat en de ontwikkeling van de gewassen. Er is geen vaste succesformule voor te geven, vooral niet in het geval van uitzonderlijke weersomstandigheden. Men moet terughoudend zijn met het gebruik van stikstof omdat dit van invloed is op de kwaliteit van de gewassen."

Publicatiedatum: