"“Nieuw telersportaal geeft wederzijds voordeel"
"Wij willen iets van de telers en de telers willen iets van ons", vat Jurrien van den Berg van Waterman Onions de redenen samen om een nieuw telersportaal in te richten op de website van het bedrijf. "In het verleden gebruikten we allemaal verschillende programma's voor de communicatie met de teler. Nu wordt alles afgehandeld met 1 moderne internet-toepassing."
Via het nieuwe portaal krijgen Watermantelers toegang tot alle gegevens van hun leveringen. Per oogstjaar en per contractnummer zijn de tarreergegevens van alle geleverde vrachten opvraagbaar. "Vanaf het moment dat de eerste vrachtauto op onze weegbrug staat, worden alle gegevens van een levering automatisch doorgezet naar ons administratieve systeem", vertelt Jurrien. Van daaruit worden de gegevens op het telersportaal geplaatst.
Snel betalen
Zoals gezegd, wil Waterman ook iets van de telers. "Wij geven de betaling van een partij vrij zodra wij van de teler z'n teeltregistratie en de GlobalGAP-gegevens hebben ontvangen. Ook dat kan nu via het telersportaal", meldt van den Berg. Zodra een betaling in gang is gezet, ontvangt de teler daarover een mailbericht.
Naar de toekomst toe biedt het nieuwe telersportaal ook mogelijkheden voor selectieve verspreiding van berichten. " Onze teelttips zijn nu nog voor iedereen te zien op de website", noemt Jurrien als voorbeeld. "We zouden het portaal kunnen gebruiken om ze alleen aan onze relaties beschikbaar te stellen."
Bron: Waterman Onions