De spanningen kopen op bij aanvang van het Spaanse knoflookseizoen, aldus sevilla.abc.es. Er zijn nauwelijks voorraden en de vraag is groot. Bovendien ondervindt de sector hinder van prijsdaling in China. Ook in Peru wordt de invloed van China duidelijk. De Peruaanse knoflooktelers hebben echter hoge verwachtingen.
Producenten in het Spaanse Cordoba hadden hoge verwachtingen in het begin van het knoflookseizoen, maar dit was van korte duur. De sector gaat een moeilijke periode tegemoet als gevolg van de kelderende prijzen in China, 's werelds grootste knoflookproducent. Na een aantal opeenvolgende jaren met hoge prijzen die het gevolg waren van mislukte oogsten, kampt het Aziatische land momenteel met overproductie wat geleid heeft tot scherpe prijsdalingen. Deze situatie heeft ervoor gezorgd dat Spanje zijn twee belangrijkste afnemers heeft verloren: Brazilië en Taiwan.
Het domino-effect heeft tot gevolg dat de prijzen voor lokale producenten dalen en de afzet afvlakt. Miguel del Pino, voorzitter van de telersvereniging, heeft er echter het volste vertrouwen in dat de situatie op korte termijn zal verbeteren, wanneer China geen haast meer maakt met het afzetten van zijn overtollige productie en de prijzen weer terug zullen keren naar het gebruikelijke niveau.
Daarnaast geven de quota die de EU heeft vastgesteld voor de import van knoflook telers ook zekerheid. Europese landen mogen ongeveer 55 miljoen kilo uit China importeren, 19 miljoen uit Argentinië en 6 uit overige landen. In Europa is er echter grote behoefte aan vroege knoflook legt Del Pino uit.
De knoflookopslag blijft dus totdat er betere tijden aanbreken goed gevuld. Ondertussen wordt de knoflook die wel op de markt tegen lagere prijzen verhandeld die men zou verwachten bij aanvang van het seizoen. Het is echter nog te vroeg om een vergelijking met vorig seizoen te maken. Del Pino legt uit dat de sector nog een heel jaar voor de boeg heeft en dat het nu eenmaal een fluctuerende markt betreft.
De Vereniging van Knoflookproducenten en -handelaren (ANPCA) kwam onlangs samen in Las Pedroñeras (Cuenca) om de huidige situatie van de knoflooksector op zowel landelijk als internationaal niveau te analyseren en bespreken.
Er is bijna een einde gekomen aan de oogst van het vroege ras Spring in Andalusië. In deze regio is 5.000 hectare gewijd aan de teelt van dit gewas. De opbrengsten waren goed ondanks de barre weersomstandigheden waar deze streek in mei door getroffen werd en die iets minder dan 15% van de productie beschadigde. De kwaliteit is over het algemeen goed.
In het belangrijkste teeltgebied, Castilla-La-Mancha, beslaat het knoflookareaal dit jaar bijna 15.000 hectare. In deze regio is de oogst al voltooid, die dit seizoen moeizaam verliep als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten. Het met de hand oogsten en verwerken van knoflook is zeer arbeidsintensief. De kwaliteit van de producten in deze regio wordt bestempeld als 'buitengewoon'. In combinatie met de gunstige weersomstandigheden van dit moment zal dit een eindproduct opleveren dat de goedkeuring van zelfs de meest veeleisende klanten weg zal kunnen dragen.
De vereniging besprak eveneens het begin van het marktseizoen voor de nieuwe knoflookoogst en stelde vast dat de spanningen in de sector als gevolg van de lage afzet onvoorstelbaar groot zijn. "De voorraden zijn bij aanvang van dit seizoen erg laag en de vraag is groot. De prijzen liggen echter onder het acceptabele niveau," vertelt Luis Fernando Rubio.
"We hebben natuurlijk een seizoen achter de rug met goede prijzen voor de hele sector en waarin de voorraden uitverkocht zijn. Er is dus geen enkele noodzaak om het product tegen zulke lage prijzen op de markt te brengen."
Ondertussen zijn in China de knoflookprijzen al ruim twee weken lang stabiel en de verwerkende sector in het land heeft dringend behoefte aan nieuwe voorraden. De lokale markt neemt de volumestijging van dit jaar dus redelijk goed op waardoor de internationale markt relatief leeg is.
Het blijkt dat de stakingen van stuwadoors de export van menig container knoflook hebben belet en volgens Luis Fernando Rubio voedt dit mogelijk de angst onder een aantal exporteurs dat zij hun producten niet zullen kunnen vermarkten.
Hij vertelt dat hij denkt dat zij hun producten verhandelden volgens een systeem van oneerlijke concurrentie dat opgemerkt is door bedrijven binnen de sector en in strijd is met de wettelijke voorschriften voor de optimale verhandeling van dit product.
De vereniging laat verder weten dat het toezicht zal blijven houden zodat alle bedrijven op de markt zich aan dezelfde regels houden op het gebied van arbeidsveiligheid en de kwaliteit van het eindproduct. Gedurende het vorige seizoen heeft ANPCA meerdere bedrijven verzocht om hun activiteiten te reguleren om verstoring van de markt te voorkomen.
Vorig jaar deed White Lion Foods uit Peru uitstekende zaken omdat de knoflookprijzen erg hoog waren. De prijzen lagen ver boven het gemiddelde niveau van voorgaande seizoenen en het bedrijf verkocht wereldwijd zo'n 70 containers. Iedereen ging er echter vanuit dat de prijzen zo hoog zouden blijven en producenten in tal van landen, waaronder Peru, Spanje en China, voerden hun knoflookproductie op. Helaas betekent een grotere productie vaak ook lagere prijzen. Dit jaar hoopt het bedrijf zo'n 150 containers te exporteren en heeft het zijn productie met 20% vergroot. Naast de eigen productie zal het bedrijf ook bij andere producenten knoflook inkopen.
Er is een team samengesteld om de 150 tot 200 containers te verzenden, aangezien het bedrijf klanten heeft die gespecialiseerd zijn in knoflook en over goede distributiekanalen beschikken. Het bedrijf overweegt zelfs om nog meer klanten te werven. De producenten sturen gemiddeld 14 tot 16 containers per maand naar ongeveer 10 tot 15 klanten. Momenteel is het inkopen van de knoflook een probleem omdat de prijzen zijn gekelderd in landen als China en Spanje, waar Peru nu nog geen hinder van ondervindt. Producenten willen hun knoflook verkopen voor dezelfde prijs als die van vorig jaar, en dat is onmogelijk aangezien de prijzen vrijwel dagelijks dalen. "Telers verwachten dezelfde hoge prijzen als van vorig jaar maar ze zullen moeten beseffen dat dat dit jaar niet mogelijk is."
Sommige Chinese leveranciers hebben de prijs van een doos knoflook op €7,60 gezet en dat is zeer laag. "Als exportbedrijf zullen we ons moeten richten op markten die importbarrières voor Chinese producten hebben, zoals Brazilië, Mexico en de Verenigde Staten. Op deze markten liggen de prijzen hoger dan op markten zoals Canada en Europa," licht Byron toe.
Het seizoen voor paarse knoflook gaat in augustus van start. Momenteel is het Chinese knoflookseizoen al begonnen zodat deze soort al verhandeld kan worden. Vorig jaar exporteerde het bedrijf twee containers paarse knoflook naar Australië en de klant aldaar was er zeer enthousiast over," legt Byron uit. "Hij liet ons weten nog nooit zulke knoflook gezien te hebben. Australië is een belangrijke markt en dit soort differentiatie is essentieel voor ons bedrijf. Dit jaar denken we er zelfs over om ons exportvolume naar deze markt te verdubbelen. "Paarse knoflook is de sleutel naar verder differentiatie."
Paarse knoflook heeft minder concurrentie, maar er is ook minder product beschikbaar. Dit ras wordt in de hooglanden van Peru geteeld op een hoogte van 4.000 tot 4.500 meter. Het bedrijf zal de telers in deze streek ondersteunen met irrigatiesystemen en technologische oplossingen aangezien de landbouw hun enige bron van inkomsten is. De prijs van dit knoflookras is hoger vanwege de bijzondere teeltomstandigheden.
Het bedrijf probeert momenteel waarde aan het product toe te voegen door het te bewerken door middel van invriezen of drogen of het te verwerken tot poeder (voor de Mexicaanse markt) De vraag naar dit soort producten neemt met name op Aziatische markten zoals Japan en Zuid-Korea sterk toe. Dit jaar zal het bedrijf een pilotproject starten om de toepassingen van knoflook te diversifiëren en waarde aan de categorie toe te voegen. Daarnaast heeft het Peruaanse ministerie van Productie haar steun aan het project toegezegd en zal het een onderzoekscampagne financieren. De importheffingen voor diepvriesknoflook zijn anders dan die voor verse, waardoor het totaal verschillende productcategorieën worden. Het is zelfs zo dat er landen zijn waar de import van verse knoflook niet is toegestaan maar waarheen wel diepvriesknoflook geëxporteerd mag worden. Op deze manier ontstaan er specifieke producten voor verschillende markten.