Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Anthony Mol: "Binnen twee jaar moet het een serieuze bedrijfstak zijn"

Reststroom uienschilfabriek als poeders naar ingrediëntenmarkt



Tholen - Geschilde uien, uienringen, uienblokjes. Bij Mol Fresh Food in Putten weten ze er wel raad mee en leveren ze deze ui-producten in grote volumes aan horeca, visgroothandels, groentengroothandels, bakkerijen, maaltijdverwerkende bedrijven en de vleesindustrie. Nu heeft een uienschilbedrijf nogal wat reststromen te verwerken, maar ook daar hebben René en Anthony Mol een oplossing voor bedacht. Met het bedrijf Mol Onion Ingredients zijn ze gereed om uieneiwit-extracten en voedingsvezels te leveren als kleur- en smaakversterker voor de ingrediëntenmarkt. De inspanningen leverden vorig jaar zelfs de Veluwse Innovatieprijs op. "We hopen dat het binnen twee jaar een grote tak binnen ons bedrijf is."


René en Anthony Mol
 
"Onze reststromen gingen altijd de vergister in, maar dat werd een flinke kostenpost. Daarom zijn we gaan zoeken naar alternatieven. Samen met onze partner BRS hebben we onderzocht welke waardevolle stoffen we kunnen winnen uit deze uienreststroom," vertelt Anthony. "Het was een flinke investering, maar we hebben er hele hoge verwachtingen van. De uienpoeders van rode en gele uien doen het enorm goed als smaakversterker en zoutverlager omdat de poeders een zoutbeleving geven. Dat laatste is vanuit gezondheidsoogpunt natuurlijk enorm belangrijk. In de toekomst willen we ook speciale poeders van biologische uien verwerken."


 
Duitse markt
Naast de tijdsinvestering die de uienpoeder vergt, gaat natuurlijk ook het 'gewone' werk door. "We zitten nu in de haringtijd, dan worden er door de viswinkels toch snel vijf keer zoveel uitjes besteld. In de zomerperiode gaat het gros van de geschilde uien naar de horeca, vervolgens hebben we het even wat rustiger en maken we ons weer op voor de hutspotperiode", vertelt Anthony. "Daarbij richten we ons meer en meer op de Duitse markt, die met convenience-producten nog best achter loopt, maar wel een keer de omslag zal gaan maken. We hebben een mooie marktpositie en willen die graag uitbouwen."


 
Het gros van de uien betrekt Mol direct van telers uit de Flevo- en Noordoostpolder, aangevuld met product van sorteerders. "We halen ze ook wel verder weg, maar met de huidige uienprijzen gaan de logistieke kosten toch meetellen. Daarbij vullen we het assortiment Hollandse uien aan met importuien uit Spanje en Egypte", vertelt Anthony. "We zijn nu vijf jaar in ons huidige pand gevestigd en daar zijn we erg gelukkig mee. Komt er een container Egyptische uien binnen, dan is die tegenwoordig binnen 20 minuten gelost, dat was vroeger zonder laaddocks toch een ander verhaal. Ook hebben we de routing in de fabriek helemaal up-to-date gemaakt."



De lage uienprijzen hebben ook voor Mol Fresh Food gevolgen. Onze klanten met wie we contracten hebben, klagen nu weleens over de lage marktprijzen, maar voor ons geldt hetzelfde met de telers waarmee we afspraken hebben. Natuurlijk is de inkoop goedkoper geworden, maar we hebben altijd van pa geleerd dat je meer kan verdienen aan een euro dan aan 50 cent. Het is lastig om te voorspellen hoe het verloop van de komende plantuien zal zijn, feit is wel dat de prijs van de Spaanse uien nu ook aan het dalen is."



Ook sjalotten behoren tot het assortiment van Mol Fresh Food. "Daar kun je geen toko op draaien, maar het is wel een wat exclusiever product, dat erg in trek is bij de luxere restaurants en ook wel naar cruiseschepen wordt afgezet", vertelt Anthony. Het volume bio-uien groeit wel, maar is procentueel nog beperkt. Vaak is het aan het einde van het seizoen best een uitdaging om aan kwalitatief goede bio-uien te komen. Daarbij was de maatsortering van bio-uien afgelopen jaar een probleem."



Waar groenteverwerkers in het verleden nog weleens het initiatief namen om zelf uien te gaan schillen, zijn ze daar volgens hem ook weer allemaal op teruggekomen. "In een goed oogstjaar gaat dat prima, maar als het grootste gedeelte niet geschikt is voor de verwerking, wordt dat toch een stuk lastiger."



Voor meer informatie:
Mol Fresh Food
Handelsweg 6
3881 LS Putten
Tel: 0341 – 491 795
info@molfreshfood.nl
www.molfreshfood.nl