Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
strijd wordt bepaald door slimme software

Maaltijdbezorging nog nooit zo populair

Maaltijdbezorging is een enorme groeimarkt. In het tweede kwartaal van 2017 zijn er 38,6 miljoen versbereide maaltijden bezorgd. Hieraan gaven Nederlanders in totaal 440,5 miljoen euro uit. Gemiddeld 11,40 euro per maaltijd. ABN AMRO verwacht dat de omzet van maaltijdbezorgers in 2017 tussen 1,3 en 1,4 miljard euro zal bedragen. Voor 2018 voorziet de bank een verdere groei van ongeveer 20 procent. De gunstige economische vooruitzichten spelen hierbij een rol. Maar ook de vindbaarheid van de restaurants en het online bestel- en betaalgemak. Restaurants bereiken via maaltijdbezorgers nieuwe doelgroepen: mensen met voldoende geld, maar met minder tijd, zoals jonge gezinnen, carrièremakers en longstayers.
 
Snelheid en gemak doorslaggevend bij uitrol bezorgdiensten
Bij het laten bezorgen van maaltijden spant de pizza veruit de kroon. Pizza's waren in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Grill-gerechten staan op een tweede plaats, met een omzet van ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met ruim 60 miljoen euro. Het hoogste gemiddelde bedrag per bestelling geven consumenten uit aan Japanse maaltijden of sushi (17,69 euro per persoon), gevolgd door andere Aziatische maaltijden (13,20 euro per persoon). 80 procent van de consumenten geeft aan trouw te zijn aan één (bezorg)platform. De concurrentie is groot en er is schaal nodig om een bezorgplatform winstgevend te krijgen. Dit vraagt volgens ABN AMRO om slimme investeringen.
 
Inzetten op slimme software kan omzet maaltijdbezorging vergroten
Slechts 35 procent van de bezorgmaaltijden wordt online besteld. Het overgrote deel van de bestellingen vindt nog telefonisch plaats. Restaurants kunnen hier een inhaalslag maken. "Bij het bezorgen van maaltijden zijn bestel- en betaalgemak, transparantie over bezorgtijden en vooral de bezorgsnelheid doorslaggevend. Daarom is een goede, geautomatiseerde communicatie cruciaal voor de groei van maaltijdbezorgers. De verwachtingen van de hongerige consument, deelnemende restaurants en fietsende bezorgers moeten volledig en real time op elkaar worden afgestemd. Op termijn wordt de slag om de meest populaire bezorgmaaltijd daardoor niet beslist door de beste chefs of ingrediënten, maar door de software die deze communicatie mogelijk maakt", zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO.

Het volledige rapport is hier te downloaden.
 
Publicatiedatum: