
Het marktaandeel groenten en fruit in het zeetransport wordt geschat op bijna 4%. Uit de statistieken blijkt dat 2015 een jaar was waarin de handel een krimp van 2% in volume incasseerde. Dat jaar werd 144,4 miljoen ton bederfelijke waar over de zeeën verscheept. Het jaar daarna, 2016, liet een groei van 3,5% zien. Die trend zette in 2017 door met een groei van 4%.
Begin 2017 zette Seatrade een containerdienst op tussen Noord-Europa en Nieuw-Zeeland via de westkust van Zuid-Amerika. Zes van de nieuwe schepen (2.300 TEU/650-770 plugs) moesten op deze dienst gaan varen. Hoewel containers niet nieuw waren voor Seatrade, verliep het project niet zoals gepland. In juli ging de dienst samen met die van partners CMA CGM en Marfret en nog enkele veranderingen volgden voor het einde van het jaar.
Hoewel dit voorbeeld laat zien dat het niet altijd succesvol uitpakt, beweegt de markt onverminderd door richting de reefercontainers. Tot oktober vorig jaar waren er 130.000 TEU reefercontainers gebouwd. Gezien de leeftijd van de conventionele reefervloot wereldwijd, gemiddeld bijna 30 jaar, en het feit dat er geen nieuwe orders geplaatst zijn voor conventionele reefers, concludeert Dynamar dat deze vloot verder zal krimpen.
Meer informatie: www.dynamar.com