Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Meer concurrentie in Amerikaanse sjalottenmarkt
Bedrijven die sjalotten aan de Amerikaanse markt leveren, komen aan deze uiensoort door middel van zowel import als eigen bwaring. Het aanbod is stabiel en ook de vraag is niet veranderd. De markt is echter traag. Volgens leveranciers neemt het aantal telers, dat sjalotten op de Amerikaanse markt zet, toe wat tot meer concurrentie leidt.
"Sjalotten worden op dit moment in Noord-Amerika vanuit de bewaring op de markt gezet. Dit geldt voor het gebied van de Pacific Northwest tot het oosten van Canada," zegt Cary Rosenthal van Gourmet Specialty Imports. "We importeren ze ook vanuit Frankrijk en andere delen van Europa. het aanbod is op dit moment zowel vanuit Europa als Noord-Amerika goed. Ook zien we dat de vraag stabiel is. De markten zijn echter op dit moment in mineur. Er is veel concurrentie onder de telers, wat tot een zwakke markt leidt."
Verpakte verse sjalotten en een pot met sjalotten
Niche-product Sjalotten zijn altijd een niche-product geweest. Ze hebben een vaste plek in de markt en de vraag hiernaar is altijd hetzelfde gebleven. Omdat het aantal telers echter toeneemt, leidt dit tot krappere winstmarges voor telers.
"Sjalotten waren vroeger een specialiteit," zegt Rosenthal. "Traditioneel gezien was er sprake van hechte gemeenschap van telers naast een kleine, met elkaar verknochte groep van leveranciers. In de afgelopen vijf tot tien jaar is het aantal telers significant toegenomen, terwijl de vraag gelijk is gebleven. Mensen kopen ze nog steeds en de markt voor sjalotten is stabiel. Maar er gaat niet meer vraag komen dan dat er tot nu toe is geweest. Feitelijk komt het erop neer dat de spreekwoordelijke taart niet groter wordt, maar dat de stukken van de taart steeds kleiner worden."
Gourmet Specialty Imports levert zijn sjalotten zowel vers als in potten aan de horeca en aan retailers. "We schillen ze en verpakken ze in potten van 4 liter. Ook bieden we verse sjalotten aan in zakken van 2,5 tot 5 kg en hebben we voor retailers een verpakking geïntroduceerd van 85 gram."