Abdel Tanouti en Ad Fruijtier, BDO Accountants & Belastingadviseurs:

“Er zijn nog veel bedrijven die zich niet realiseren wat de Brexit teweeg gaat brengen”

Tholen – De Brexit-onderhandelingen lijken muurvast te zitten. Zoals het er nu naar uitziet lijkt de situatie naar een harde Brexit te gaan. De mogelijkheid om de transitieperiode te verlengen is inmiddels verstreken en de partijen hebben nog tot 1 januari 2021 om elkaar te vinden. “Als er voor het nieuwe jaar geen afspraken gemaakt worden, dan betekent het een echte harde Brexit en vallen we terug op de WTO-afspraken. En dat moeten we niet willen”, zeggen Abdel Tanouti en Ad Fruijtier van BDO Accountants & Belastingadviseurs. “Eerder deze zomer zag het er naar uit dat er ruimte kwam voor onderhandelingen, omdat sinds de Britten uit de EU willen, de pond een flinke klap heeft gehad. De Brexit kan weleens de nekslag worden voor de Britse economie, begin september lijken de onderhandelingen een dieptepunt te hebben bereikt met als resultaat een dreigement van de Britten om de eerdere Brexit-afspraken te schrappen.”

“Zet je schrap voor een harde Brexit”
“Bedrijven moeten zich schrap gaan zetten voor een harde Brexit. Het leek haalbaar dat de partijen er deze maand nog uit zouden komen, maar het tij is gekeerd. Vorig jaar rond deze tijd was ik ronduit negatief, maar omdat er een transitieperiode is gekomen, is een groot drama voorkomen. Er heerste angstbeelden over files van Gouda naar Hoek van Holland. Of het zo erg gaat worden weet niemand, maar daarom is het zo belangrijk om je als bedrijf voor te bereiden op diverse scenario’s”, zegt Ad. “Er zijn veel bedrijven die iemand hebben aangewezen die zich bezighoudt met de Brexit. Deze bedrijven zijn vaak goed voorbereid. Toch zien we nog veel ondernemingen die niet realiseren wat er op hen afkomt.”


Abdel Tanouti en Ad Fruijtier

Formaliteiten aan de grens: het nieuwe normaal
Waar het volgens Abdel uiteindelijk op neerkomt is dat wanneer er een deal op tafel komt er sowieso douaneformaliteiten aan de grens komen. “Zelf verwacht ik niet dat de transitieperiode wordt verlengd. Dit zou leiden tot gezichtsverlies voor de Britse premier. Dus een deal of een no-deal komt eraan. Formaliteiten aan de grens gaan het nieuwe normaal worden, met wat voor deal je ook krijgt. Bij een deal kan het zijn dat veel goederen tegen een lager of een 0%-tarief ingevoerd kunnen worden, maar ook daar zul je je op moeten voorbereiden. Bij een no-deal zouden de goederen tegen een normaal tarief ingevoerd kunnen worden. Daar zit wel een financieel belang bij voor bedrijven. Daarom moeten bedrijven zich voorbereiden op de nieuwe situatie. Het feit dat je niet weet hoe die nieuwe situatie eruit gaat zien, betekent niet dat die nieuwe situatie er niet komt.”

Impact assessment
“Om de impact van de Brexit op een bedrijf te analyseren, kunnen wij een impact assessment maken. Dan vergelijken we de huidige tarieven met de tarieven van een deal of een no-deal. Als bijvoorbeeld een no-deal het bedrijf veel geld gaat kosten, is het verstandiger om te investeren dan dat je niet investeert en die no-deal er wel degelijk komt. Dat is de afweging die bedrijven moeten maken”, aldus Abdel. “Wij kennen diverse bedrijven in de transportsector die denken een concurrentievoordeel te gaan halen, omdat een deel van de transportbedrijven geen winstmarge meer zien vanwege alle aanvullende rompslomp. Dit geeft aan dat de hele situatie op ieder bedrijf een andere uitwerking kan hebben.”

Bereid je voor!
Om straks zelf niet voor alle kosten op te draaien, is het belangrijk dat bedrijven kijken naar de handelsstromen, leveringscondities en de afspraken die zijn gemaakt met afnemers of leveranciers. “Stel dat je afgesproken hebt dat je alles duty-delivery-paid levert (dat is een veel voorkomende leveringsconditie die bedrijven achteloos aangaan), dan is de Nederlandse partij degene die de kosten van de formaliteiten en eventuele invoerrechten voor de kiezen krijgt. Dan kan je marge weleens een stukje achteruitgaan. Onze boodschap blijft: doe dat assessment, bereid je voor en richt je organisatie zo in dat je makkelijker zaken kan doen met de Douane. Zo kun je logistieke tijdwinst realiseren en zeker voor verderfelijke producten is dit een groot voordeel”, stelt Ad.

Logistieke tijdwinst 
“Het investeren in je interne organisatie is nooit een verloren investering. Bedrijven zijn bang dat ze allerlei Douane-vergunningen aanvragen en ze in een no-deal scenario niets meer aan deze investering hebben. Het op orde krijgen van je administratie is een kleine en makkelijke stap die je als onderneming kunt nemen en deze stap zal je hoe dan ook voordeel opleveren”, vervolgt Abdel. “Voor bedrijven in de AGF- en bloemen- en plantensector raad ik ook aan om te investeren in een AEO-vergunning. Dit is de overkoepelende Douane-vergunning die kan zorgen voor logistieke tijdswinst, door een kwaliteitsinjectie in de interne processen en de voordelen bij de Douane. Om de kwaliteit van je product hoog te houden is tijd een zeer belangrijk gegeven. Samen met de AEO en het optimaliseren van je organisatie kun je als bedrijf investeren in je Supply Chain. Zeker voor grote AGF-bedrijven kan het optimaliseren van de Supply Chain-oplossingen bieden.”

“Tenslotte moeten bedrijven ook niet vergeten om na te denken over werknemers die over de grens aan het werk zijn, denk eens aan chauffeurs, vertegenwoordigers of kassenbouwers. Dat zijn allemaal aspecten die men ook niet moet vergeten. Informeer eens naar de arbeidsrechtelijke gevolgen als bedrijven mensen over de grens aan het werk hebben. Neem contact op met iemand die er verstand van heeft. Onze collega’s zijn daar ook mee bezig, maar ook de Kamer van Koophandel en brancheorganisaties weten hier meer van af. Kortom bereid je voor op wat komen gaat, ondanks dat alles nog onzeker is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan”, besluit Ad.

Voor meer informatie:
Abdel Tanouti
Ad Fruijtier
BDO Accountants & Belastingadviseurs 
Tel: +31 (0)70 – 338 07 35
Abdel.Tanouti@bdo.nl   
Ad.Fruijtier@bdo.nl    
https://www.bdo.nl/nl-nl/thema-s/brexit/douaneregelingen-en-invoerheffingen  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven