Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wet Oneerlijke Handelspraktijken van kracht voor alle contracten

Alle contracten in de voedselketen moeten vanaf deze maand voldoen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. In die wet staat welke oneerlijke handelspraktijken tussen leverancier en afnemer verboden zijn.

Boeren en tuinders zijn daardoor beschermd tegen praktijken als te late betaling, last-minute annulering van bestellingen en andere eenzijdige verandering van de afspraken. Overtreders van de wet kunnen worden bestraft met een boete of een last onder dwangsom.

Voedselleveranciers kunnen misstanden melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM beseft dat een melding de relatie tussen leverancier en afnemer kan schaden. Daarom is anoniem melden ook mogelijk. Ook brancheorganisaties, verenigingen of groepen leveranciers kunnen namens hun leden een melding doen.

Geschillencommissie
Leveranciers kunnen ook melding doen bij de Geschillencommissie Oneerlijke Handelspraktijken Landbouw- en Voedselvoorzienings-keten. De Commissie oordeelt specifiek over het geschil tussen leverancier en afnemer. Zij doet een bindende uitspraak over wie gelijk heeft en kan daarnaast een schadevergoeding toekennen. De Geschillencommissie is hiermee een laagdrempelige manier voor voedselleveranciers om tot een oplossing te komen bij een oneerlijke handelspraktijk. De procedures bij de ACM en de Geschillen-commissie staan los van elkaar.

Bron: ZLTO

Publicatiedatum: