Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Innovatieve voedselproducent ‘raaskalt’ verder

"Als Westlands bedrijf werken we graag met de lokale producten uit ons tuinbouwgebied"

Tholen - Een eigentijdse kijk op voeding kan Raaskal Foodcreators & Development niet worden ontzegd. Het Westlandse bedrijf werd in 2016 opgericht door Sjoerd Henstra en telt inmiddels 2 locaties en 50 medewerkers. Het bedrijf ontstond uit de behoefte om restaurantkwaliteit breed beschikbaar te maken en is inmiddels uitgegroeid tot een bekende speler op het gebied van innovatieve voedselproductie. De producten die Raaskal onder verschillende labels produceert vind je terug in vrijwel alle Nederlandse supermarkten. Daarnaast zijn de producten populair bij cateraars, horecabedrijven en zorginstellingen.

Op de vraag welke producten het bedrijf ontwikkelt, moet Sjoerd hard lachen. “We zetten heel breed in, vandaar ook onze naam. We raaskallen een beetje en doen alles door elkaar. We hebben in de loop der jaren al honderden verschillende recepturen ontwikkeld. Daarmee zijn we een echte maatwerkspecialist op het gebied van innovatieve en functionele voeding, maar wel met de gemeenschappelijke deler dat we niet knutselen aan het eten, maar echte pure en lekkere ingrediënten gebruiken.”

“Onze werkwijze leidt ertoe dat we vaak producten echt verbeteren. Zo hebben we met verse soepen, plantaardige kazen en vriesverse babyvoeding voor een heuse revolutie gezorgd. Tegelijkertijd was het voor ons een antwoord op een simpele vraag. Kijk je in het supermarktschap, dan wordt het soepaanbod grotendeels verkocht in een lang houdbare vorm, zoals een blik of zak. Kijk je vervolgens naar de consument, dan doet hij de aankopen voor dezelfde dag of hetzelfde weekend. Zo’n lang houdbare soep strookt daarom totaal niet met de huidige trends rond de bewustwording van gezondheid en pure ingrediënten. Inmiddels hebben we onze range verse soepen – met onder meer het label Oma’s Soep - breed ontwikkeld.”

“Dat geldt ook voor onze vriesverse babyvoeding”, vervolgt Sjoerd. “Het bekende potje babyvoeding heeft een slecht imago vanwege de vervelende geur en smaak, maar vervolgens geven ouders dit wel aan hun kinderen. Daarom hebben we een lijn babyvoeding ontwikkeld, die supervers en lekker is en die je met een gerust gevoel aan je kind kunt voeren. En ook nog eens net zo duur als een potje. Inmiddels is Mama Deli één van de snelst groeiende voedingsmerken van de afgelopen jaren en zijn we de lijn internationaal aan het uitrollen.”

“Ik zeg weleens gekscherend dat wij met onze innovatieve producten de Red Bull-generatie faciliteren. Red Bull doet namelijk alles op het gebied van sales en marketing en besteedt alle overige activiteiten uit. Wij doen juist het tegenovergestelde. We zijn een onestopshop voor alles rond research, development, productie, verpakken, opslag en logistiek, behalve de Sales en Marketing. Alle ingrediënten verwerken we vanuit dezelfde locatie. Ook zijn we gecertificeerd om met vis en vlees te werken. Als Westlands bedrijf werken we graag met de lokale producten uit ons tuinbouwgebied. We snappen als geen ander dat we het kwaliteitsverschil kunnen maken met lokale producten. Bovendien past de 'niet lullen maar poetsen-mentaliteit' ons erg goed.”

Gevraagd naar de grootste uitdaging voor Raaskal, antwoordt de directeur: “Omdat we in de innovatiehoek zitten zijn we overgeleverd aan het succes van onze klanten. De volumes variëren van grootschalige producties met hoge omloopsnelheden tot kleine batches en incidentele producties voor startups. Dat geeft weleens een gepaste vorm van onrust. We hebben een tijdje een klantenstop gehad, maar na forse investeringen staan we weer heel erg open voor nieuwe klantaanvragen!”

“We zijn jong, snel en flexibel om snel te kunnen reageren op wat er gebeurt in de markt. Daar heb je ook de juiste partners voor nodig. Voor ons was de mobiele koel- en vriesunit van Dawsongroup Benelux dan ook een uitkomst. In het verleden hebben we al eens een SB36 voor een half jaar gehuurd en momenteel huren we voor een zelfde periode de Polarstore 40. Voor ons is die tijdelijke uitbreiding van koelcapaciteit een uitkomst, zeker in de drukke periode richting de feestdagen.”

De Polarstore wordt bij Raaskal gebruikt als ultraverslijn voor onder meer broodjes, wraps en pizza’s die voor een supermarktketen ’s nachts vers worden belegd en in de vroege ochtend bij de koellocatie worden opgehaald. “Een hubje”, noemt Sjoerd het. “Maar voor ons is het een ideale oplossing. Wij willen snel kunnen reageren op vraag van de klant en dankzij Dawsongroup konden we dat binnen korte tijd met een kwalitatief goed product, voor een redelijke prijs en met een uitstekende service. Dat is wat je van je leveranciers nodig hebt!”

Voor meer informatie:
Raaskal Foodcreators & Development
Industriestraat 57
2671 CT Naaldwijk
Tel: 0174-271558
info@raaskal.nl
www.raaskal.nl

Rick Heijnen
Dawsongroup
+31 (0)10 495 29 55
rheijnen@dawsongroup.nl
www.dawsongroup.nl