Ruim 25 'volgers' bij twittermeeting Monie
Vervolgens kwam Cor Kardux (@CropdustingNL) van Aerial Service Holland aan het woord over 'ArborneRemoteCropSensing'. Hij brengt vanuit zijn helikopter de eventuele gebreken of ziektes van gewassen in beeld met geavanceerde apparatuur.
Met deze werkwijze is het mogelijk om als teler op het juiste moment in te grijpen om verdere uitbreiding van ziektes te voorkomen en tijdig bij te kunnen sturen met bespuitingen of bodemverbeteraars. In het kader van duurzame landbouw een interessante ontwikkeling met toekomstperspectief!
Na deze presentatie was het woord aan Peter Vroegindeweij (@P_Vroegindeweij) van de Groot en Slot. De Groot en Slot is een bedrijf met een bijzonder specialisme: Allium (uien en sjalottenzaad). Zij hebben bijna 60 jaar ervaring in het ontwikkelen, veredelen en produceren van uienzaad. Tijdens de presentatie namen we een kijkje achter de schermen bij de Groot en Slot, kwamen een aantal nieuwe uienrassen aan bod en werd uitleg gegeven over 'Uipp' ,de app van de Groot en Slot met allerlei handige functies met betrekking tot de rassenkeuze, teelt en bewaring van uien.
Hierna werd een heuse 'twitterquiz' gehouden waarbij gestreden werd om de felbegeerde 'Twitterquiztrofee'. Er werden 10 meerkeuzevragen gesteld over social media. De enige dame in het gezelschap, Andien Goense uit Driewegen, ging met de hoofdprijs aan de haal. De tweede plaats was voor Harry Schreuder uit Swifterbant en de derde plaats voor Cor Cardux uit Stellendam.
Na een korte pauze werd het programma vervolgd met een presentatie van Gijsbrecht Gunter met het thema: ''Hoe lang blijft Nederland nog koploper op de internationale uienmarkt''. Tijdens deze presentatie kwam aan bod hoe het kan dat we als klein landje groot kunnen zijn op de wereldmarkt. Ook werd stilgestaan bij de kansen en bedreigingen voor de toekomst van de Nederlandse uiensector.
Als afsluiter van de avond werd een discussie gevoerd aan de hand van stellingen. Tijdens de discussie kwamen onderwerpen aan bod zoals: certificering, kwaliteit en het gebruik van social media in de akkerbouw. Na een levendige discussie was het programma ten einde en kon er onder het genot van een hapje en een drankje nagepraat en 'in het echt' kennisgemaakt worden met elkaar.
Ook werd er door sommigen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het bedrijf te bezichtigen en zo een stukje dieper in de 'uienwereld' te gaan. We kijken terug op een zeer geslaagde avond met belangstelling vanuit de kop van Noord-Holland tot het noorden van Belgiƫ!
Voor meer informatie:
www.monie.nl
www.landbouwluchtvaart.nl
www.degrootenslot.nl