"Anderen zien het misschien als een bedreiging, maar ik zie het vooral als een fantastische uitdaging. Want de mogelijkheden zijn er zeker. In Oost-Afrika en Zuid-Afrika zal er door de droogte een grotere vraag komen naar importuien en ook een markt als China heeft, als de handelsverdragen zijn afgerond, veel potentie voor Nederlandse uien", vervolgt Chayenne. "Het lastige is dit seizoen dat de kwaliteit niet fantastisch is en de uien relatief duur zijn. Vorig jaar hadden we de beschikking over een buitengewone kwaliteit en lag de prijs op de helft of een derde van de prijs die we momenteel maken. Toen zijn veel landen geschrokken van de concurrentiekracht van de Nederlandse uien en dat verklaart nu dat meerdere landen importbeperkingen instellen in landen zoals Panama en Colombia om de lokale telers te beschermen. We moeten dus hard aan het werk om in de tweede helft van het seizoen voldoende afzet te realiseren."
Brazilië
"Europa begint wel wat te vragen, maar nog geen grote volumes. Ook is er wat vraag uit Brazilië, maar die volumes zijn tot nu toe ook nog beperkt. Vorig jaar hebben we met kwaliteitsuien toch een stukje vaste afzet in Brazilië gerealiseerd, waardoor zowel supermarkten als groothandelsmarkten nu de Nederlandse kwaliteit prefereren. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nu goed moeten zoeken om de premium kwaliteit te kunnen leveren. Daarbij is de kwaliteit van de Argentijnse uien ook niet optimaal en willen telers en exporteurs snel van hun uien af omdat de bewaarbaarheid van de uien niet al te best is. Dat zet de Braziliaanse markt extra onder druk", vervolgt Chayenne. "Ook is er nu geen markt die grote volumes van de middelsortering kan afnemen en dat is voor veel Nederlandse verpakkers een structureel probleem."
"In het eerste deel maakten we weken met 30.000+ ton export en draaide iedereen op maximale capaciteit. Nu liggen de export cijfers tussen de 15.000 en 18.000 ton, draaien we in principe op halve kracht en is er sprake van overcapaciteit. Dat heeft een negatieve invloed op de markt. We blijven wel draaien, maar de markt is uit balans en de prijzen staan daardoor wat onder druk", vervolgt de exporteur. "Daarbij zie je dat de bedrijven korter op de aankoop zitten. Dat heeft enerzijds te maken met de kwaliteit omdat het moeilijk kopen is op lange termijn, maar ook met de instabiele vraag. Onder de verpakkers is geen extreme voorraad. Hetzelfde geldt voor rode uien, waar tot dusver nog niet heel veel handel in is geweest maar nu wat meer activiteit ondervindt. De sjalottenexport is wel goed met relatief hogere prijzen dan de twee voorgaande seizoenen. Ook met het oog op de Pasen is er altijd wat extra vraag naar sjalotten met als resultaat dat ook in Frankrijk prijzen wat oplopen".
"Tot week 4 is er enorm veel stemming geweest, maar nu moeten we de vaart erin zien te houden, want we hebben nog een goed volume te gaan. Maar ik blijf positief, want er liggen zeker mogelijkheden. Alleen zijn we in de tweede seizoenshelft te afhankelijk dat er zich in bepaalde markten wereldwijd problemen voordoen. Voorheen konden we nog weleens leunen op de Russische markt, maar nu moeten we nieuwe markten zien te vinden", besluit Chayenne.
Chayenne Wiskerke
Wiskerke Onions
Tel: 0113-382210
Chayenne@wiskerke-onions.nl
www.wiskerke-onions.nl