Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet van Liere, Flevotrade Dronten:

"Wereldwijde uienexport gaat steeds meer naar vaste ketens"

Tholen - In 1995 besloten Piet en Jacco van Liere hun akkerbouwbedrijf uit te breiden met een koel-, opslag-, sorteer- en verpakkingsbedrijf voor uien. "In eerste instantie was het idee om alleen onze eigen uien tot meerwaarde te brengen, maar dat ging gelijk lopen en voor we het wisten, waren we er cellen aan het bijkopen. "In 2002 zijn we naar ons huidige pand op het industrieterrein verhuisd en in 2004 hebben we met de overname van de kennis en knowhow van Flevotrade Dronten ook de eigen export opgepakt", vertelt Piet. Hij is zelf verantwoordelijk voor de verkoop, broer Jacco runt het akkerbouwbedrijf. Vandaag de dag exporteert Flevotrade Dronten zo'n 100.000 ton uien op jaarbasis.


Piet van Liere

Switch naar export
Uien beslaan bij Flevotrade zo'n 80% van het volume. Daarnaast teelt en verhandelt het bedrijf aardappelen en peen, aangevuld met service-artikelen als kool, bloemkool, knolselderij en pastinaak. Het verkoopteam van Flevotrade bestaat uit vijf man en de producten worden wereldwijd geëxporteerd. "We beleveren geen supermarkten. We hebben wel wat klandizie in de verwerkende industrie, maar de focus ligt bij ons op de export", vertelt Piet. Hij heeft geen spijt van de switch om de export zelf ter hand te nemen. "Ik zie deze trend ook bij andere bedrijven. Het is gewoon een voordeel dat je de historie van het product kent als je het verkoopt. Wij kiezen nu, met name voor de kwaliteitsmarkten, al een perceel voor een bepaalde bestemming."



Het wegvallen van de Russische markt was ook in de uienexport merkbaar. "Niet eens puur dat Rusland niet meer in Nederland bestelt, maar we zien andere Oost-Europese landen nu veel meer hun vizier op eigen land en Europese bestemmingen richten. Achteraf gingen er vanuit deze landen nog veel meer uien naar Rusland, dan we gedacht hadden", vervolgt de exporteur. "Vroeger zagen we dat de export in het eerste deel van het seizoen moeilijk liep en in de tweede helft als een tierelier draaide. Tegenwoordig is dat, mede als gevolg van de Russische boycot, precies andersom. Anderzijds heeft de boycot onze blik wel verruimd en komen er weer nieuwe markten in zicht."



Brazilië
Vorig jaar redde bijvoorbeeld Brazilië het Nederlandse uienseizoen. "Het land stond altijd al in het boekje, maar met relatief kleine volumes. Vorig jaar zijn er enorme volumes naar Brazilië gegaan en ook dit jaar liggen we in lijn om boven de 100.000 ton export uit te komen. Ik verwacht wel dat Brazilië een structurele markt wordt, maar er kunnen puur kwaliteitsuien naar Brazilië. Voorwaarde is dan ook dat de sector, van teelt tot export keihard aan de kwaliteit blijft werken. Feit is dat de Nederlandse uien jaarlijks fors verschillen van kwaliteit en er liggen veel landen op de loer die een stukje van onze export willen overnemen. We zullen meer met een doel vooraf moeten gaan telen. In een buurland als het Verenigd Koninkrijk, waar men veelal voor supermarkten teelt, zie je al dat men bereid is om bijvoorbeeld op een ander tijdstip te oogsten om aan de specificaties van de afnemer te voldoen."



Kwaliteit loont
"Die kwaliteitsinspanningen leveren vervolgens ook financieel wat op, ook dit seizoen zie je dat de Brazilië geschikte uien ook gewoon meer geld opbrengen. Dan worden kwaliteitsinspanningen duidelijk beloond. Overigens zien we dat ook in aardappelen. Die worden nu voor de export vaak als blank- of roodschillig verkocht, maar mijn verwachting is dat we steeds meer op ras of toepassing zullen gaan leveren", zegt Piet. Waar in de aardappelen de optische sorteertechnologie jaren geleden al zijn intrede deed. "Maar in aardappelen is het verschil zwart en wit en dat is bij uien met de vele huiden en rokken verschrikkelijk moeilijk. We volgen de ontwikkelingen op de voet, maar op dit moment is de technologie nog niet zover dat dat de machinaal optisch worden gelezen en gesorteerd. Die techniek gaat zeker komen en dan zitten we ook meteen in de 24-uurseconomie."



Piet is positief gestemd over de toekomst van de Hollandse uienexport. "We hebben de laagst mogelijke kostprijs van de wereld, daar zijn we gewoon ongelofelijk sterk in. Met twee wereldhavens in de nabijheid kunnen we heel de wereld in korte tijd van uien voorzien. Voorwaarde is dat we de kwaliteit naar een hoger niveau weten te tillen. Mijn verwachting is dat er de komende jaren wereldwijd veel gaat veranderen in de uienexport. In het verleden waren er nog veel ad-hoc-klanten, maar ik denk dat we veel meer naar vaste samenwerkingsverbanden gaan en dat het 'hapsnapwerk' er uitgaat."



Ketengedachte
"In het verleden leek het in onze sector nog weleens de kunst om elkaar af te troeven of tegen te werken, maar hoewel het aanlokkelijk lijkt om voor de snelle winst te gaan, heeft dat op lange termijn geen waarde. Ik verwacht steeds meer vaste relaties tussen teler-exporteur en afnemer. Wij hanteren het principe van één klant per markt en bouwen met die klant een keten op. Zo weet bijvoorbeeld iedereen wie mijn grootste klant in Afrika is, maar daar komt niemand tussen. Voor ons heeft die ketengedachte zijn waarde bewezen, want we zijn de laatste jaren alleen maar gegroeid", besluit Piet.

Voor meer informatie:
FlevoTrade Dronten
Staalwijk 15-17
8251 JP Dronten
+31 321 387 170
info@flevotrade.nl
www.flevotrade.nl