Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorkeur niet gebaseerd op logica

Amerikanen kiezen voor niet-GGO-producten

Een rapport waar twee jaar aan is gewerkt, onthulde op dinsdag 17 mei dat genetisch gemodificeerde organismen (GGO) niet schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid. Toch blijkt uit gegevens dat klanten voor voeding kiezen, die niet genetisch gemodificeerd is. Bedrijven blijven de druk voelen om met niet-GGO-producten te komen om aan de vraag te voldoen.

Ondanks de grondigheid van het rapport is het niet waarschijnlijk dat deze uitkomst de opinie van de consument zal veranderen, vertelt Darren Seifer, analist van de voedsel- en dranksector bij IND Group. De reden: het GGO-debat is grotendeels "gebaseerd op angst, niet op logica", aldus Seifer. "Consumenten willen 'schoon voedsel' en authenticiteit en zullen niet snel van gedachten veranderen."

Voorstanders van producten, die niet genetisch gemodificeerd zijn, sluiten zich daarbij aan. Een in Los Angeles gevestigd online bedrijf dat exclusief niet-genetisch gemodificeerde voeding verkoopt aan ongeveer 250.000 klanten in de Verenigde Staten, laat weten dat het rapport gewoon de nieuwste in een reeks is, dat veel tegenstrijdigheden met hun eigen bevindingen bevat. "Wij denken dat het te vroeg is om te besluiten dat GGO's veilig zijn", vertelt Gunnar Lovelace, co-CEO van Thrive Market.

De zorgen over GGO-ingrediënten zijn de afgelopen jaar toegenomen, mede doordat er maatregelen werden voorgesteld voor het labelen van voeding met GGO. De term GGO werd steeds meer onderdeel van de vraag wat als veilig, gezond en natuurlijk wordt beschouwd. De omzet van levensmiddelen die zijn gelabeld als niet-GGO, is gestegen van $12,9 (11,5) miljard in 2012 tot $21,2 (18,9) miljard in het jaar dat eindigde op 30 april.

En toch begrijpen de meeste mensen niet wat GGO's zijn. In een onderzoek dat NPD in 2013 uitvoerde, werden mensen gevraagd in hun eigen woorden te omschrijven wat GGO betekent op basis van wat ze hadden gelezen of gehoord. De meest gehoorde reactie was "Ik weet het niet".

Niet-GGO-producten beslaan een erg klein deel van het totale voedselaanbod. Een analyse, die door Label Insight werd gedaan naar producten in supermarkten, concludeerde dat niet-GGO-merken het meest prominent waren in de categorie voeding, terwijl daar slechts 1,2% van de producten het label niet-GGO had.

Het rapport zal waarschijnlijk niet veel effect hebben op bedrijven die telers bevoorraden of op de telers zelf, omdat zij altijd al sterke voorstanders van de technologie zijn geweest.
Publicatiedatum: