Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitsland

Trend naar lokale AGF niet overal merkbaar

"Lokaal is het nieuwe biologisch" – deze stelling hoort men in Duitsland inmiddels vaker. Toch schijnt dit niet overal te gelden, meldt de 'Rheinische Landwirtschafts-Verband' (RLV). Volgens de uitkomsten van een marktonderzoek van de 'Agrarmarkt Informationsgesellschaft' (AMI) zouden juist landbouwproducenten die hun producten direct verkopen niet veel van deze trend merken.

Om tot deze conclusie te komen, werd de directe verkoop over de jaren 2012 tot en met 2015 geanalyseerd. De RLV meldt dat in 2012 nog 10,1 miljoen huishoudens gebruik maakten van boerderijwinkels. In de drie daaropvolgende jaren nam dit aantal af naar 9,3 miljoen huishoudens.

De reden van deze afname ziet de AMI volgens de RLV in de assortimentsuitbreiding van de levensmiddelenhandel. De winkels komen tegemoet aan de wens van hun klanten naar lokale producten en bieden deze in toenemende mate aan, zegt de RLV. Juist klanten, die slechts sporadisch regionale producten kopen, gaan daarom niet meer speciaal naar boerderijwinkels. Vaste klanten zouden zich volgens de Landvolk Pressedienst daarentegen niet zo snel weg laten lokken en blijven hun boerderijwinkels trouw.
Publicatiedatum: