"Lokaal is het nieuwe biologisch" – deze stelling hoort men in Duitsland inmiddels vaker. Toch schijnt dit niet overal te gelden, meldt de 'Rheinische Landwirtschafts-Verband' (RLV). Volgens de uitkomsten van een marktonderzoek van de 'Agrarmarkt Informationsgesellschaft' (AMI) zouden juist landbouwproducenten die hun producten direct verkopen niet veel van deze trend merken.
Om tot deze conclusie te komen, werd de directe verkoop over de jaren 2012 tot en met 2015 geanalyseerd. De RLV meldt dat in 2012 nog 10,1 miljoen huishoudens gebruik maakten van boerderijwinkels. In de drie daaropvolgende jaren nam dit aantal af naar 9,3 miljoen huishoudens.
De reden van deze afname ziet de AMI volgens de RLV in de assortimentsuitbreiding van de levensmiddelenhandel. De winkels komen tegemoet aan de wens van hun klanten naar lokale producten en bieden deze in toenemende mate aan, zegt de RLV. Juist klanten, die slechts sporadisch regionale producten kopen, gaan daarom niet meer speciaal naar boerderijwinkels. Vaste klanten zouden zich volgens de Landvolk Pressedienst daarentegen niet zo snel weg laten lokken en blijven hun boerderijwinkels trouw.



Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
- Extremen op de uienmarkt besproken tijdens drukbezochte ledenvergadering Comité Ui GroentenFruit Huis
- Wiedrobot houdt uienveld vrij van onkruid
- "De nalevering van uien is vertraagd, omdat in Valencia alles onder water staat"
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
- Gejo Grading wint eerste Smart Farming Award
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- "Uienexport deze week in één keer stilgevallen"
- "Het kan alle kanten op met het slot van het uienseizoen"
- Uientelers breken de harde korst
- "Uienexport vertoont nog altijd groei, alleen merk je het niet meer vanwege de toegenomen sorteercapaciteit"
- "Dunne stand uien vraagt extra aandacht bij vervolg teelt"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2020-05-22 ADN stelt protocol op voor '1,5 meter samenleving'
- 2020-05-22 Postcodeloterij deelt 17,5 miljoen aan cadeaukaarten uit, te besteden bij versondernemers
- 2018-08-29 Arco Pieper parkeert winkelwagen definitief
- 2018-08-27 Landwaart vernieuwt groentenschap en -gerechten
- 2018-08-24 Speciaalzaken zijn de dupe van afschaffing dividendbelasting en BTW-verhoging
- 2018-08-24 Groenten & Zo stopt met verkoopstal door aanhoudende diefstallen
- 2018-08-22 Udea introduceert Puur NL zachtfruit
- 2018-08-17 "Wekelijks verkoop ik 50 kisten Delbare"
- 2018-07-20 "Opvallende stijging aantal nieuwe groentespeciaalzaken"
- 2018-07-03 Droogte: Minder producten, meer werk, hogere prijzen
- 2018-06-29 Groentewinkel breidt uit met eetgelegenheid en terras
- 2018-06-01 Marktgroei in peulvruchten en Afrikaanse producten
- 2018-06-01 Omzet korte keten stijgt door betere verkoop boerenmarkt
- 2018-05-30 De Haagse Markt: Oer-Hollands en fruitig exotisch
- 2018-05-18 Nieuwe aardappelpresentatie maakt zelfkeus gemakkelijk
- 2018-04-20 Focus op verleiden en binden van klanten
- 2018-03-21 Groenten en Fruit De Meyer combineert groot- en kleinhandel
- 2018-03-02 800 ambulante AGF'ers in Nederland
- 2018-02-26 “80 procent van de detaillisten heeft het moeilijk”
- 2018-01-18 Curaçao wil minder afhankelijk worden van Venezuela