Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Juglen Zwaan:

"Groenten bevatten 120.000 goede stoffen"

Tholen – Natuurvolken consumeren wel een kilo groenten en fruit op een dag. In Nederland heeft het grootste deel van de bevolking al moeite om 200 gram groenten te consumeren. Juglen Zwaan, blogger en orthomoleculair therapeut, wil dat cijfer omhoog krijgen. Want voldoende groenten consumeren, zo redeneert hij, kan een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid.



Nederland telt een groot aantal chronisch zieken. De consumptie van voldoende groenten en fruit kan een oplossing zijn. "Groenten zitten vol met goede stoffen," aldus Juglen. Het gaat om zo'n 120.000 goede stoffen. Dat zijn er veel meer dan in pillen. Daar komt bij dat de vezels in groenten goed zijn voor de darmflora. "Ieder mens heeft twee kilo bacteriën in zijn darmen," weet Juglen. "De vezels in groenten en fruit zijn goed voor deze bacteriën, die onder ander het immuunsysteem helpen."

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag

Als groenten en fruit dan zo gezond zijn, waarom eten we er dan zo weinig van? Het antwoord op die vraag is simpel te beantwoorden. De voedingsmiddelenindustrie heeft onderzocht dat mensen vooral van suiker, zout en vetten houden. Drie stoffen die niet in grote hoeveelheden in groenten en fruit worden aangetroffen.



Innovatie en communicatie
Sappen, smoothies, groentespreads, bananenbrood en worteltaart: Juglen noemt een lange rij voorbeelden om de groentenconsumptie te vergroten. Ook spelen met kleur stimuleert de consumptie. "De verschillende kleuren van M&M's zorgen er voor dat je de hele zak in een keer leeg eet." Maar samenwerken met de voedingsmiddelenindustrie kan ook, bijvoorbeeld door de hoeveelheid groenten in pastasauzen te vergroten of pizzabodems van broccoli of bloemkool, noemt Juglen als voorbeelden.

Naast innovaties op productniveau kan de sector samenwerken in de communicatie richting de klant bijvoorbeeld. "Veel producten zijn onbespoten, maar dat wordt niet naar de consument gecommuniceerd." De consument vindt die informatie echter wel waardevol. Een ander voorbeeld zijn de campagnes die in andere sectoren zijn opgezet. 'Breek de dag, tik een eitje' en 'kip het meest veelzijdige stukje vlees' zijn twee voorbeelden van campagnes die iedereen kent.

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven