Lindert Moerdijk, MSP Uienhandel:

"Containertransport naar Azië 12-15 dagen vertraagd na faillissement Hanjin"

Tholen - Tijdens de uienavond van Mol Agrocom, De Witte Agro en Van Iperen op woensdagavond 7 december in Heinkenszand gaf export manager Lindert Moerdijk van MSP Uienhandel de massaal opgekomen uientelers een inkijkje in de uienafzet. Hij deed dat met een dikke knipoog. "MSP staat voor Meest Scherpe Prijzen. Van uien telen heb ik zelf geen bal verstand, maar daar hebben we Rinus en Lennart voor."



Hij ging de uienteelt langs volgens het SMART-principe. Specifiek (telen met een bepaalde bestemming als doel), Meetbaar (hoeveel tarra / hoe is de maat?), Acceptabel (Welke prijs geeft de doorslag?), Realistisch (prijs-kwaliteitsverhouding) en Tijdgebonden (wanneer wil of moet ik uien verkopen?). Maar gaf aan dat ook OEPS nogal eens om de hoek komt kijken (Onverwachts: waar in de wereld komen tekorten / wat doet het weer?) Eigenaardig (uienverpakkers gaan eerst 24/6 alvorens de prijs te verhogen, Politiek (diverse landen gesloten op basis politieke uitspraken) en Speculatie (veel handel op basis van verwachtingen).

Vervolgens gaf hij een overzicht van de Nederlandse uienexport. "Ongeveer 97% van de uien uit Nederland worden geëxporteerd, al laten supermarktverpakkers graag geloven dat het percentage lager is. Daarbij exporteren we gezamenlijk naar 120 landen." Om de cijfers in perspectief te plaatsen liet hij ook andere cijfers zien. "In dit seizoen gaan 50% van de uien naar West-Afrika en zelfs 30% van de uien naar Senegal en Ivoorkust. Alleen op dit moment zult u even geduld moeten hebben, want heel Senegal staat ramvol met uien. De sorteerbedrijven hebben zes dagen per week van 5.00 tot 22.00 uur gedraaid, alleen zouden we nu even de helft van de tijd moeten werken, maar daar hebben we als sector een hekel aan, dus gaan we met de prijs klooien."



Afrika, Azië, Brazilië
Met gebruik van foto's gaf Moerdijk vervolgens een inkijkje hoe de uien binnen de verschillende exportlanden worden gedistribueerd. "Daar gaan uw GlobalGAP-geteelde uien. Ik ben er een groot voorstander van dat uw papierwerk in orde is, maar vaak is het veel werk, voor een klein percentage van de markt. Een fantastische kwaliteit is het belangrijkste om de wereldmarkt voor de Nederlandse ui te vergroten! De kwaliteitseisen op de Afrikaanse markt gaan jaarlijks omhoog. Ik ben benieuwd hoe lang we nog 25 kilo's naar Afrika kunnen sturen." Geluiden dat de lokale teelt concurrerend is voor de Nederlandse exportpositie, wuift hij van de hand. "Dat gaat echt nog wel even duren."

Een markt met veel potentieel is volgens Lindert de Aziatische markt, ook gezien de enorme bevolkingsgroei. "Maar er zijn de nodige uitdagingen. Zo zijn de uien zeer lang onderweg, wordt verwering niet geaccepteerd, heeft het land een heel hoge luchtvochtigheid en vormt schot in de uien het grootste risico." Ook het faillissement van de Koreaanse rederij Hanjin heeft grote gevolgen gehad, zo hield hij de uientelers voor: "Veel exporteurs zijn daar het schip mee ingegaan toen ze dit najaar erg agressief op de markt kwamen. Maar het was wel een enorme speler en gevolg is nu dat de containers 12 tot 15 dagen langer onderweg zijn."

Tot slot ging de exporteur in op de Braziliaanse markt, afgelopen jaar goed voor een forse exportstijging van de Nederlandse uien. "Jullie speeltje, maar volgens mij komt dat door de dames. Voor de uienexport is het een land waar je niet van op aan kunt. Een paar weken geleden was er weer even stemming dat Brazilië aan de markt kwam, maar het ging om een paar bakken rode uien omdat een importeur de vraag van een supermarkt in moest vullen. Het blijft een onbestemde markt, ook vanwege de enorme grootte. Daarbij is men erg kritisch op kleur en vormt de lange inklaring een hoog risico."

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven