Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk Achterhuis, CVAH:

"Aantal marktondernemers in 10 jaar tijd gehalveerd"

Het aantal marktondernemers in Nederland is in tien jaar tijd flink achteruit gegaan. NU.nl vroeg Henk Achterhuis, voorzitter van de Centrale Vereniging van de Ambulante Handel (CVAH), hoe het nu gaat met de Nederlandse markten.

Hoe gaat het met de marktondernemers in Nederland?
"Het aantal ondernemers is in tien jaar tijd bijna gehalveerd - van ruim twintigduizend naar ruim tienduizend. Maar we hebben hetzelfde aantal foodondernemers als tien jaar terug: nog steeds zo'n 800 groenteboeren, 800 visboeren en 600 kaasboeren. Dus het onderscheid tussen de succesvolle ondernemer en veel non foodondernemers wordt eigenlijk alleen maar groter."

Wanneer weet je dat je op een goede markt bent?
"Kijk bijvoorbeeld naar Dordrecht. Daar werkt de markt goed samen met de gemeente en de binnenstadwinkeliers. Alle voorzieningen zijn aanwezig en je ziet nergens rotzooi rondslingeren of kabels lopen waar mensen over kunnen struikelen. Bij het gros van de ondernemers kan er gepind worden. Ook vinden we het belangrijk hoe de marktondernemers de nabije toekomst voor zich zien. Hoe ze omgaan met de concurrentie met discounters en internetwinkels, bijvoorbeeld."

Met welke ontwikkelingen moeten marktondernemers nog meer rekening houden?
"Deze sector heeft te maken met krimp, net als de overige detailhandel. We zien dat de concurrentie 24 uur per dag achter dezelfde consument aan zit. Met die concurrentie bedoel ik grote discounters, de Actions van deze wereld. En ook zeker internetwinkels.

We zien wel eens dat de markt onvoldoende luistert naar de wensen van de consument. Bijvoorbeeld als het gaat om aanbod, voorzieningen en openingstijden. We horen vaak van jonge mensen dat zij niet naar de markt gaan omdat die alleen tijdens hun werktijden open is. Consumenten komen sowieso steeds later naar de stad, rond 11 uur. Je hoeft geen econoom te zijn om te bedenken dat als een ochtendmarkt tot 1 uur open is, er maar weinig tijd over is om producten te verkopen."

Waarom zouden mensen niet gewoon naar de supermarkt gaan?
"Ik heb zelf wel eens voor de grap gevraagd aan een medewerker in een supermarkt hoe lang het duurt voordat groene paprika's rood zijn. Toen ging hij echt naar het magazijn om dat te vragen. Op de markt zou je uitgelachen worden.

De supermarkt is gemakkelijk: je parkeert de auto voor de deur, pakt een karretje en pleurt daar alles in. Bij de kassa zie je wel wat het kost. Een marktkoopman moet je het gevoel geven dat je weet wat je koopt en hij kan je wat slimme tips meegeven. Kopen zal altijd een beetje blijven gaan om gunnen."
Publicatiedatum: