Blue Nile beschikt over een areaal van 600 hectare dat zowel uit eigen als gepachte grond bestaat. Door gebruik te maken van zijn eigen productiefaciliteiten, management en personeel heeft het bedrijf volledige controle over de hele productieketen. "We zijn niet onderworpen aan de marktwerking waardoor we extra aandacht aan de kwaliteit van onze producten en de logistiek kunnen schenken."
Het bedrijf teelt de rassen Giza en Photon. Volgens Hisham zijn de prijzen dit jaar lager. "We moeten lagere prijzen aanhouden om concurrerend te blijven. Dit geldt op alle markten. De prijzen zijn redelijk stabiel. Binnen Egypte is de concurrentie moordend maar desondanks lukt het ons om een sterk marktaandeel te behouden. Buiten Egypte zijn Marokko en Senegal onze grootste concurrenten, hoewel de huidige economische situatie in Egypte ons een concurrentievoordeel geeft."
Volgens Hisham is het aantal telers dat lente-ui teelt in Egypte vrij stabiel gebleven of mogelijk zelfs licht gedaald. De 30% aan nieuwe orders die Blue Nile binnen heeft gekregen is afkomstig van kopers die hun lente-uien voorheen bij concurrenten inkochten. Hoewel het aantal telers is afgenomen, is het areaal gelijk gebleven.
Lente-ui wordt steeds populairder op westerse markten, zoals het Verenigd Koninkrijk. "Veel consumenten verwerken de groente in salades of roerbakgerechten. Consumenten zijn zich bovendien in toenemende mate bewust van de gezonde eigenschappen van lente-ui. De vraag trekt dus aan nadat deze jarenlang stabiel is geweest."
Hoewel lente-ui al lange tijd een vast onderdeel van het assortiment van Britse retailers vormt, heeft Hisham wel een nieuwe trend opgemerkt. "Consumenten willen een eenvoudiger en economischer product en wij hebben onze verpakkingen hierop afgestemd. Het product zelf is niet veranderd maar we maken wel gebruik van nieuwe oogst- en bewaartechnieken. Deze maken het mogelijk om onze lente-uien per zeevracht te exporteren, waardoor onze logistieke kosten lager zijn en we onze klanten toch een product van optimale kwaliteit kunnen leveren."
De teelt van biologische lente-uien vormt nog maar een bescheiden percentage van de totale sector. Toch is het aandeel bio groter in vergelijking tot dat van vergelijkbare AGF-categorieën. Gemiddeld bedraagt het aandeel bio zo'n 6% tot 7% van een sector maar bij lente-uien ligt dit percentage op 12% tot 15%. In het Verenigd Koninkrijk is de vraag naar biologische AGF vrij sterk. Dit jaar zullen wij voor het eerst biologische lente-uien exporteren," legt Hisham uit, die van mening is dat een bedrijf dat gespecialiseerd is in de teelt van een specifiek gewas alle varianten van dit product moet kunnen leveren.
"Ons bedrijf richt zich volledig op de export. We telen niet de rassen waar op de binnenlandse markt vraag naar is omdat dit onze mogelijkheden zou beperken. We steken al onze energie in de export. Uiteraard kan de lokale markt ook winstgevend zijn maar ieder bedrijf heeft zijn beperkingen. Men moet zich richten op waar men goed in is. Wij hebben ons in vijf producten gespecialiseerd en we doen er alles aan om deze categorieën te verbeteren door de kwaliteit en efficiëntie te verhogen. Op deze manier proberen we ieder jaar een paar procent van het marktaandeel te veroveren," aldus Hisham.
Hisham Elmeleigy
Blue Nile (Egypt)
Tel: 00447770914418
Mob: 00201222128419
Email: hm@bluenileegypt.com
www.bluenileegypt.com