Extra douaneformaliteiten na Brexit onvermijdelijk
Met die waarschuwing begon Roel zijn presentatie tijdens de sessie Brexit, georganiseerd door Nieuwsblad Transport vorige week donderdag. "Het is aan de bedrijven om zich voor te bereiden op de Brexit," vervolgt de Douane beambte. Hij heeft weinig vertrouwen in de aangekondigde transitieperiode. Hoe de deal met de Britten er uit gaat zien, is nog in nevelen gehuld, sterker het is nog niet eens zeker dat er een deal komt. In het deelakkoord dat vorige maand gepresenteerd werd door de onderhandelaars, waren veel tekstdelen groen gearceerd, tekst waarop de EU en het Verenigd Koninkrijk het eens zijn. Maar er waren ook angstvallig veel witte delen waarover nog geen overeenstemming is bereikt. Onder andere de pijnpunten rond de Ierse grens waren niet gearceerd.
Roel van 't Veld.
Douaneprocessen actief
Paul wijst er op dat de Britten het uitgangspunt hebben dat er pas een deal is als over alles overeenstemming is bereikt. "We weten niet waar we staan in het proces, maar dat het vertrek van de Britten uit de EU consequenties heeft, is zeker." De Nederlandse douane en de Britse douane zijn aan beide kanten van de Noordzee bezig met voorbereidingen. In Nederland worden enkele honderden nieuwe douanebeambten opgeleid, in het Verenigd Koninkrijk gaat het om duizenden nieuwe ambtenaren.
"De douaneprocessen worden weer actief," vervolgt hij. Dat levert ook nieuwe processen op, bijvoorbeeld voor de ferry's moet een protocol ontwikkeld worden. Die bal ligt bij de douane, maar voor de bedrijven zijn de gevolgen ook groot. De papierwinkel die gemoeid is met export naar een land buiten de EU gaat dan ook gelden voor export naar het Verenigd Koninkrijk. En hoewel de Nederlandse Douane tegenwoordig volledig digitaal werkt, levert dat wel veel werk op.
Negen extra documenten
Paul illustreert dit met een voorbeeld van een exporteur van kant-en-klaar maaltijden. Op dit moment is de export naar het Verenigd Koninkrijk eenvoudig. "Straks krijgt deze exporteur met negen extra documenten en procedures te maken." Onder andere een fytosanitair/veterinair certificaat, trader at exit en de ECS procedure moeten gevolgd worden. "Als je hier niet op voorbereid bent, heb je een groot probleem," vertelt Paul. Voor de import uit het Verenigd Koninkrijk gelden vergelijkbare procedures.
Een tweede factor die aandacht vraagt zijn de importtarieven die gaan gelden. Het zogenaamde 0-tarief geldt bijvoorbeeld alleen voor producten die volledig uit Britse ingrediënten of onderdelen bestaan. "Daar zit een adder onder het gras, want als één ingrediënt niet Brits is, geldt deze regel niet meer." De Douane verwacht 20 tot 33% meer aangiftes te moeten verwerken nadat de Britten de Unie hebben verlaten. Dat komt overeen met miljoenen extra aangiftes per jaar.
De hoop dat er een overeenkomst gesloten wordt met de Britten zoals die met andere landen is gesloten, is beperkt. De eisen van de Britten komen niet overeen met de verschillende opties. Daarmee zijn akkoorden zoals met Noorwegen, Zwitserland, Oekraïne of Turkije tot nu toe buiten bereik. De twee opties, die over blijven, zijn een akkoord zoals CETA met Canada of een de regels van de Wereld Handelsorganisatie gaan gelden. "Dan krijgt het Verenigd Koninkrijk een Most Favoured Nation status," legt Paul uit. "Dat klinkt alsof ze de jackpot winnen, maar het betekent dat ze net zo behandeld worden als alle andere landen waarmee geen akkoord gesloten is."
Meer informatie:
www.hulpbijbrexit.nl