"Als importmarkt is Europa niet meer zo aantrekkelijk"
Consumptiedaling
Philippe ziet de dalende AGF-consumptie als een enorm probleem. “Mensen veranderen hun levensstijl en een groot deel weet tegenwoordig niet eens meer hoe ze groenten en fruit moeten bereiden. Laat staan dat ze alles kennen. Het imago rondom groenten en fruit is de laatste jaren negatiever geworden omdat er geen of verkeerde informatie wordt gedeeld. Om dit positiever te maken hebben we in 2006 het platform Enjoy Fresh opgericht. Er is meer communicatie en bewustwording nodig in dit gebied. Bij de oprichting van dit platform was het nog moeilijk om de Commissie te overtuigen. Het belang om te strijden tegen obesitas was een belangrijk punt.”
Export
Hij geeft aan dat de onderlinge AGF-handel tussen de verschillende EU-lidstaten vrij soepel verloopt. "Maar als je spreekt over export krijg je een internationale omgeving. Er is in tien jaar heel veel veranderd, sindsdien is de export bijna verdubbeld. Het is voor Europese exporteurs belangrijk om in meerdere markten aanwezig te zijn. In de afgelopen jaren zijn er verschillende zaken aan het verschuiven. Neem nu Rusland, die neemt 50% van de export af. Daarnaast is de afname in andere Oost-Europese landen ook groeiende. Ook wordt geëxporteerd naar het Midden-Oosten, Brazilië en Mediterrane landen. We verwachten ook een positief effect naar aanleiding van de handelsovereenkomst met Marokko waarbij de importtarieven zullen dalen.”
“Er zijn ook verschillende problemen op exportgebied. Markten als Azië en de VS zijn moeilijk te overtuigen. Met de VS zijn we al bijna 6 jaar bezig met onderhandelingen over de export van appelen en peren. Dit is de eerste keer dat we als EU naar de VS gezamenlijk willen exporteren, en dat is enorm moeilijk. Het schijnt toch dat de VS liever de lidstaten apart heeft en niet samen. Het verloopt in ieder geval niet soepel. Maar als je kijkt naar Frankrijk, die is al 20 jaar in overleg met de VS. Er staat nu wel meer druk op Amerika, omdat er vrijehandelsovereenkomsten aan zitten te komen, dus mogelijk is er licht aan het einde van de tunnel. Ook met Mexico zijn we bezig, en dat loopt vrij ingewikkeld. Naast de VS zien we mogelijkheden in landen als China, Hong Kong, Vietnam, Thailand en Indonesië. Exportkansen genoeg, maar het binnenkomen bij een land buiten de EU neemt heel veel tijd in beslag. Vooral als je je er met de volledige Europese Unie op een markt richt. Dat is met generieke promotie al moeilijk, daarom komt dat ook niet heel vaak voor. Er worden vaker acties opgezet vanuit één land, omdat dit veel minder tijd in beslag neemt. Er is een keer een appelpromotie met drie landen uitgevoerd, en dat was erg tijdrovend."
Import / niet meer aantrekkelijk
“Zo’n tien jaar geleden was Europa een vrij aantrekkelijk bestemming voor import en we deden niet echt moeilijk. Voor markten zoals het Zuidelijk Halfrond en de Mediterrane landen waren wij belangrijke afnemers. Vandaag de dag is dat een heel ander verhaal. Het wordt steeds moeilijker om als importeur iemand te overtuigen dat de Europese markt aantrekkelijk is. Het Midden-Oosten en Azië ontwikkelen zich snel als dynamische en interessante markten dus daar wordt nu sneller naartoe geëxporteerd. Andere redenen voor de afnemende interesse in Europa zijn de toenemende regels op het gebied van wetgeving, voedselveiligheid en MRL’s. Leveranciers aan Europa zien soms door de bomen het bos niet meer als ze voor hun neus krijgen aan welke wettelijke en voornamelijk bovenwettelijke eisen ze moeten voldoen. In de wetgeving zijn er ook grijze zones, die zelfs in Europa niet altijd worden begrepen."
Toekomst
“Het is dus een grote uitdaging voor Europa om in de toekomst aantrekkelijker te worden als importmarkt. Dit heeft ook alles te maken met wat consumenten hier eten. Er wordt tegenwoordig de nadruk gelegd op het eten van lokale producten en dat gebeurt ook steeds meer. Waarom zijn producten van dichtbij beter? Al de producten die wij op de markt hebben zijn goed, ook de importproducten. Als we de consumptie willen stimuleren moeten we het niet alleen hebben van een lokale appel, maar zijn er ook bananen nodig. Diversiteit is hierbij het sleutelwoord.”
GMO
“Wat betreft het ontvangen van GMO-geld is er bij sommige politici een zeker ongenoegen wat betreft de belangrijke geldstromen die naar West-Europa stromen. In de ideale situatie waar iedereen lid is van een producentenvereniging en het geld naar de grootste producerende landen gaat zou dit issue niet spelen,maar dat is niet het geval op dit moment. Aan de andere kant kun je het ook niet kwalijk nemen dat als landen beter georganiseerd zijn, er meer geld naartoe gaat.” Philippe weet dat er commentaar is op het ‘verdelen’ van GMO. "Het meeste gaat naar onderzoek en innovatie. Het is goed dat we gaan voor veiligere producten en ziektes zoals PSA bestrijden. Toch begrijp ik dat deze meningen er zijn." Binnen Copa-Cogeca, de Europese agrokoepel, is de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan een gezamenlijk standpunt van de Europese groenten- en fruitsector. Vorig jaar is dit gezamenlijk standpunt aangenomen en het heeft als basis het voortzetten van de groenten en fruit GMO middels de structuur van producentenorganisaties. Wij leggen de focus op onze activiteiten."
Voor meer informatie:
www.freshfel.org
www.enjoyfresh.org
www.kidsenjoyfresh.eu