Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uienexporteurs zien ook dit seizoen nodige kansen

Uienexporteurs zien ook dit seizoen nodige kansen. Dat blijkt uit een interview in het vakblad Primeur dat dit weekend verschijnt met de uienverpakkers/exporteurs Erik Waterman, Jan Franje, Lindert Moerdijk en Piet van Liere.



"Vorig jaar begonnen we in Nederland met wat geforceerd hoge aflandprijzen en de huidige prijzen geven toch een betere uitgangspositie voor onze wereldwijde export. De situatie van vorig jaar dat Nederland uien uit landen als Duitsland, Polen, Frankrijk en België haalden om te re-exporteren was wel tekenend bij de start van afgelopen seizoen. Nederland behoort uien te produceren voor het buitenland en niet andersom", zegt Erik Waterman van Waterman Onions

"Ik verwacht dat er dit jaar genoeg exportmogelijkheden volgen. Voor nu is het even spannend hoe de aflandperiode tot eind september / begin oktober zich verder ontwikkelt. Het is af en toe prijs met de buien – en dat is heerlijk als je graag surft – maar wat het met de kwaliteit van de zaaiuien doet, dat zullen we in november weten", zegt Lindert Moerdijk van MSP Uienhandel.

"Logistiek gezien hebben we natuurlijk een uitstekende positie, maar we zijn in Nederland vaak onze eigen concurrent. We hebben alle bestemmingen hard nodig en sinds de Russische boycot wordt het in het tweede gedeelte van het seizoen, vanaf januari, steeds moeilijker. Ook Senegal begon dit jaar gelijk met het afgeven van licenties. Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op", constateert Jan Franje van Franje Onions.

Volgens Piet van Liere van Flevotrade Dronten gaat het in de uienwereld steeds meer naar vaste relaties tussen telers, exporteurs en afnemers. "Wij hanteren het principe van één klant per markt en bouwen met die klant een keten op. Partnerships zijn het toverwoord, waarbij we de keten gezamenlijk inrichten en zorgen dat iedereen geld verdient. Die wilde cowboyhandel van voorheen gaat er in de uien steeds meer uit."

Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Primeur en wij sturen je het september-nummer nog toe
Publicatiedatum: