Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duurzaamheid, nieuwe variëteiten en Coronavirus

Fotoreportage Fruit Logistica 2020

Tholen  - Vorige week was Berlijn voor de 27ste keer het decor van de driedaagse Fruit Logistica, de grootste in de AGF-sector. Uit alle uithoeken van de wereld kwamen de exposanten weer samen. Zoals elk jaar is er weer een thema dat centraal staat op de beurs. Voor dit jaar was dat opnieuw duurzaamheid. Het coronavirus eiste echter de nodige aandacht op dit jaar.

Met 94 Chinese bedrijven op de beurs en nog een hele groep te verwachten bezoekers uit dit land werd er even gevreesd dat de beurs weleens kon veranderen in een broedplaats voor het Coronavirus maar de consequenties bleven uit. Wel bleven veel van de Chinese exposanten en bezoekers massaal thuis. Ongeveer 50% kwam niet naar de beurs en veel van de bedrijven die er stonden hadden mensen uit Europa in de stand staan. Exposanten uit het VK en Scandinavië bleven uit voorzorg thuis. De afzeggingen uit de Nederlandse en Belgische hoek waren nihil. In totaal zorgde het voor iets minder drukte op de beurspaden, maar vanwege de kwaliteit van de bezoekers kijken veel exposanten terug op een succesvolle editie.  Vooral de donderdag was een drukke dag terwijl op vrijdag het aantal bezoekers tegenviel.

Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse AGF-standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse uienhandelaren
Klik hier voor de fotoreportage van Belgische AGF- standhouders
Klik hier voor de tuinbouwreportage van Groentennieuws
Klik hier voor de fotoreportage van Italiaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Duitstalige standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Spaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Chinese standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Franse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Latijns-Amerikaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Internationale standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van biologische standhouders

Karton is hip, plastic bah
In het zog van de nieuwe wet- en regelgeving omtrent plasticgebruik presenteerden machine- en verpakkingsleveranciers wederom een keur aan nieuwe concepten op de Fruit Logistica, het ene nog ingenieuzer dan het andere. Met name karton en papier zijn aan een gestage opmars bezig, maar ook hout en concepten met slechts een minimaal plastic aandeel. Onder andere de Duitse retail toont zich adaptief ten opzichte van deze nieuwe concepten met als gevolg dat nu ook voor de minder voor de hand liggende producten - waaronder sla, paddenstoelen en zachtfruit - passende oplossingen worden bedacht. Opvallend is dat bij de grootverpakkingen (bewaarkisten, pallets, logistieke boxen) kunststof juist prevaleert, voornamelijk vanuit hygiënische overwegingen. De Nederlandse standhouders hadden zo hun bedenkingen bij de duurzaamheidswinst van die hier daadwerkelijk mee wordt geboekt.

Duurzaamheid
Het verminderen van de ecologische voetafdruk bij bedrijven zit niet alleen in de verpakking. Hoewel het zeker niet nieuw is, lijkt het gewicht van een duurzame bedrijfsvoering aan belang toe te nemen. Het begrip kwam in vele gesprekken op Fruit Logistica voorbij en werd meermaals bestempeld als de belangrijkste ontwikkeling van dit moment. De invulling van duurzaamheid kent vele verschijningsvormen maar gaat vaak uit van het vermijden, verminderen of compenseren van de uitstoot van CO2. Zo was er een CO2 neutrale stand op de beurs, zetten veel bedrijven in op het verminderen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en water bij de teelt en gaan sommigen voor bio-dynamisch om nog een stap extra te zetten op de duurzaamheidsladder. Want het draait niet meer alleen om het product, maar vooral om het nemen van verantwoordelijkheid.

Hal 27
Nieuw was Hal 27 op de beurs die dit jaar werd bevolkt door de Belgische en (dat was althans het plan) de Chinese standhouders. De Belgen stonden voorheen traditioneel in Hal 6.2. Ongeveer de helft van de Belgen was positief over de nieuwe plaats met ruimere gangpaden, een in- en uitgang en kwalitatief goede bezoekers. Andere standhouders waren iets minder te spreken over de verhuizing, het was er veel rustiger en de bewegwijzering naar de nieuwbouw had ook wel beter gekund. Over het nieuwe standenconcept van VLAM waren alle exposanten tevreden. De standen waren groter dan voorheen en de kleuren en materialen oogden een stuk warmer en aantrekkelijker.

In de Belgische stand waren genoeg noviteiten te vinden. Diverse exposanten waaronder DBS Agro en Warnez Potatoes hadden verspakketten ontwikkeld en Coöperatie Hoogstraten presenteerde een nieuwe on-the-go tomatensalade in drie verschillende smaken. Ook dit jaar stonden de plasticvrije verpakkingen weer in de kijker. BelOrta introduceerde een nieuwe MDF-verpakking voor kersen, maar ook het snackassortiment hadden ze in een nieuw jasje gestoken om in te spelen op het Europees kampioenschap voetbal dat deze zomer wordt gehouden.

Kiwi’s en blauwe bessen
Zespri en T&G stonden dit jaar ook in Hal 27 en waren positief over deze nieuwe plaats op de beurs. Zespri lanceerde de re-branding van zijn merk na 26 jaar met hetzelfde merk te hebben gewerkt. CEO Dan Mathieson vertelde dat het tijd werd voor iets nieuws. T&G kondigde een nieuwe samenwerking aan met NZ Plant & Food Research om grotere en betere blauwe bessen te kunnen kweken. Daarvoor sloot het bedrijf ook gelijk een joint venture met een van de grootste blauwe bessen telers in de wereld, CarSol, met het oog op het jaarrond beleveren van de zeer lucratieve Aziatische markt.

Appelnieuws uit Nederland
Bij de Nederlandse standhouders zaten de noviteiten vooral in de appelen, waarbij er opvallend veel nieuwe rassen worden geïntroduceerd. De Tessa kreeg deze beurs zijn Europese lancering en daarnaast hield FruitMasters als exclusieve verkoper op de Nederlandse markt nog een eigen kick-off. Verder werd Van Kessel Fruit gepresenteerd als nieuwe partner van Evelina voor Nederland. Ook vond de AppleJuicer van het Nederlandse Thompe zijn première, deze perst appels in een automaat tot appelsap en moet zijn intrede gaan doen bij retailers en restaurants. Ook veel telers toonden interesse als uitweg voor hun B-kwaliteit.


AppleJuicer van Thompe

Verder had The Greenery met De Pappels een opvallende introductie van baby-verspakketten en HillFresh introduceerde de Limelon, een meloen met limoensmaak. Verder kijken ook de Nederlandse standhouders naar een manier om het plasticgebruik te reduceren, vooral met karton. Wel hebben veel AGF-handelaren hun vragen bij de duurzaamheidswinst die hier daadwerkelijk mee wordt geboekt. Met de nieuwe Sorma-verpakkingsmachine kunnen zowel papieren als plastic verpakkingen worden gedraaid, dus dat scheelt in elk geval weer in de kosten.

Local for local bij de Duitsers
Naast duurzaamheid was regionaliteit een terugkerend beginsel bij de Duitse standhouders. Hoewel de grote hausse aan regionale campagnes en marketingconcepten voorbij lijkt, blijft de Duitse consument gevoelig voor producten uit de 'Heimat'. Niet voor niets sloegen 6 Duitse coöperaties uit alle voorname teeltgebieden onlangs de handen ineen en werd het nieuwe Duitse appelras Fräulein gelanceerd. Op de Fruit Logistica werd het ras nog eens extra in de aandacht gezet, evenals de 'ontdekker' van Fräulein Gerd Sundermeyer. Vanaf November 2020 zullen de eerste vruchten in de Duitse retail worden aangeboden en het streven is binnen 4 jaar een totale oogst van 15.000 ton te produceren. 

De Britten en Brexit
Het aantal Britten was goed vertegenwoordigd en sommige bedrijven hadden hun primeur op de beurs. Brexit bleef niet onbesproken en voor veel exposanten was de beurs een manier om te laten zien dat het VK open blijft voor de handel met Europa. Sommige grote bedrijven bleven echter weg omdat ze vonden dat de Fruit Attraction in Madrid voor hun meer waarde heeft om klanten te ontmoeten.Total Produce en Dole hadden dit jaar voor het eerst een gecombineerde stand op de beurs.

Minder Spaanse standhouders
Dit jaar waren er ongeveer 15 bedrijven minder uit Spanje. Veel van de standhouders stonden dit jaar in een gemeenschappelijke stand die werd gesubsidieerd door de Spaanse regering. De reden dat er minder Spaanse bedrijven op de FL stonden is door het groeiende belang van die andere beurs, de Fruit Attraction in Madrid.

De Fransen
De standhouders uit Frankrijk hadden veel afspraken met geïnteresseerden op de beurs. De piek lag op woensdagmiddag. Er werden verschillende nieuwe appelen voor de export getoond aan het publiek en er was veel biologisch product.

Italianen wat minder te spreken op de stand in Hal 6.2
De Italianen hadden ook oog voor de duurzaamheid in verpakkingen op de beurs. De Italianen kijken terug op een beurs met veel bezoekers in Hal 4.2 en op de stand voor Sicilië. Daarnaast was er een nieuwe stand voor de Italianen in Hal 6.2 maar daar was men niet heel tevreden mee door veel lege plaatsen die gebruikt werden als zitplaats. De exposanten uit Campania kijken in ieder geval terug op een succesvolle beurs met veel ontmoetingen. Er werden hier en daar contracten getekend met Europese retailers. Dat gold ook voor de standhouders uit Lazio die de jaarlijkse bijeenkomst een mooi moment vinden om hun producten aan het publiek te tonen.

Meer bezoek bij de Polen maar nog ruimte voor verbetering
De Polen stonden dit jaar in de CityCube en kijken tevreden terug op de beurs omdat het wat drukker was in Hal B in vergelijking met vorig jaar. Er blijft hier echter ruimte voor verbetering. De Polen laten voor hun appelen zien aan het publiek al was er dit jaar ook ruimte voor zachtfruit.

Grieken en Egyptenaren in Hal 2.1
De Egyptenaren hadden het dit jaar druk met bezoeken en afspraken op de beurs. De Grieken en Egyptenaren stonden samen in één hal en zagen veel bezoekers langskomen. De Grieken waren dit jaar wel wat bezorgd over de Chinese bezoekers omdat het voor de Grieken een belangrijke markt is voor hun kiwi's.

India blij met betere doorstroom van bezoekers
De Indiërs waren blij dat er dit jaar meer doorstroom was in Hal 25 en 26 dankzij de aanbouw van Hal 27 dit jaar, dat zorgde gelijk voor meer bezoekers die langs hun stands kwamen. De organisatie van de beurs nam hun klachten van vorig jaar dus serieus. Veel stands waren dan ook het punt van belangrijke meetings tijdens het event.

Drukte bij de Latijns-Amerikaanse standhouders
De standhouders uit Latijns-Amerika kijken terug op een succesvolle en erg drukke beurseditie. Veel van de exposanten kwamen om hun bestaande klanten te ontmoeten en nieuwe klanten te vinden. De Zuid-Amerikanen mikten daarbij vooral op de Europese markt waar de vraag naar tropisch fruit uit landen als Brazilië en Colombia groeiende is.  De standhouders uit Ecuador waren erg blij met de eerste dag. Als partnerland van de FL zagen ze de voordelen en hadden ze meer kansen met mogelijke klanten.

Over de bezoekersaantallen lopen de meningen uiteen. De ene standhouder zag meer bezoekers. In de hallen bestemd voor Noord-, Midden- en Zuid-Amerika had men het idee dat er minder exposanten waren dan vorig jaar met ongeveer 10-15% maar velen geven aan dat dit kan komen door hun perceptie op de hallen. De Canadezen en de Amerikanen stonden dit jaar in Hal 23. Vooral de Canadezen waren blij met de bezoekers die langskwamen en sommige bedrijven zoals Air Canada Cargo hadden succes bij de Latijns-Amerikaanse bezoekers.

Opvallende noviteit bij de Latijns-Amerikaanse stands was het vriesdrogen van vers fruit. Deze trend gaat hand in hand met de vraag naar convenience en fruitsnacks. De bedrijven zien dan ook een goede vraag vanuit de Europese markt.

Oost-Azië
Van de Chinese exposanten kon de helft door het Coronavirus niet in Berlijn komen. De knoflook-, gember- en pomelo-exporteurs wisten nog wel hun stands te bereiken net als veel post-harvest en technologiebedrijven. Bestaande klanten ontmoeten was meestal geen probleem maar eventueel nieuwe klanten bleven weg. De Thaise standhouders dachten te kunnen profiteren van de problemen in China met hun eigen gember en zagen veel potentiële klanten voorbij komen. Voor het Japanse ASTRA was het dit jaar de primeur op de beurs. Ze introduceerden een schilmachine die meer dan 20 verschillende soorten fruit kan schillen.

Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse AGF-standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Nederlandse uienhandelaren
Klik hier voor de fotoreportage van Belgische AGF- standhouders
Klik hier voor de tuinbouwreportage van Groentennieuws
Klik hier voor de fotoreportage van Italiaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van de Duitstalige standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Spaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Chinese standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Franse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Latijns-Amerikaanse standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van Internationale standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van biologische standhouders