Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese vraag bepaalt Peruaanse knoflookprijzen

Het Peruaanse knoflookseizoen is twee maanden eerder begonnen. De reden hiervoor is de vraag vanuit de VS en Latijns-Amerikaanse landen. Hoewel Peru het hele jaar door knoflook produceert, wordt er met name in oktober knoflook geteeld met een maat die precies goed is voor de exportmarkt. 

"De vraag naar Napuri-knoflook is dit jaar erg hoog. Deze knoflooksoort heeft met een grote maat en 12 tenen een aantrekkelijk uiterlijk voor de Braziliaanse markt. De Napuri-variëteit wordt tot medio november geproduceerd en kan dankzij een koelketen over land met 15 dagen bij São Paulo worden afgeleverd. De meeste handelsmogelijkheden voor ons worden verkregen door de combinatie van logistiek en deze specifieke knoflookvariëteit," zegt Gregory Vickers van White Lions Foods.



"De prijzen zijn hoog, terwijl vraag en aanbod met elkaar in evenwicht zijn. Hierdoor zijn de winstmarges van onze telers verbeterd. Ondanks dat ligt de prijs van Chinees knoflook nog steeds 40% lager dan dat van Peruaans knoflook. We kunnen hierdoor niet concurreren op markten waar prijs van doorslaggevend belang is. Dit jaar is er echter een schaarste aan knoflook. De prijs is hierdoor veel beter en daarmee ontstaan nieuwe mogelijkheden zoals de Australische markt. Met een paar maanden kunnen we grote roze knoflook leveren, waar op de Australische markt veel vraag naar is. Zodoende hebben we hiermee een uitstekende gelegenheid om die markt op te gaan," legt Gregory uit.



De weersomstandigheden zijn dit jaar voor de teelt erg gunstig geweest. Er waren genoeg koude periodes zodat het knoflook tot een goede kwaliteit en omvang kon groeien. 

"Ondanks dit goede begin zullen de prijzen voornamelijk worden bepaald door de vraag vanuit Europa. Met name Spanje kan dit jaar een interessante markt worden. Er wordt daar veel knoflook geconsumeerd, maar dit jaar is er daar erg weinig aanbod. We hebben zodoende steeds meer bestellingen vanuit Spanje gekregen. De oogst van het ras dat in Europa het meest in trek is, gaat medio november beginnen. We verwachten wat dat betreft een zeer goed jaar," zegt Gregory Vickers tot slot.

Voor meer informatie:
Gregory Vickers
White Lion Foods
T: +51 964307071
E: greg@whitelionfoods.com
www.whitelionfoods.com
Publicatiedatum: